tisdag 26 juli 2016

Ill Communication – med gott slut #torplife S06E35

 
Enligt vad jag minns bestämdes att vi skulle höras idag igen men att det lutade åt att mamma och pappa ville komma över en stund idag. 
Enligt vad mamma minns bestämdes det att hon och pappa kommer över en stund idag efter jobbet. 

Inget av det där hade jag i huvudet när jag stående på Max i Eskilstuna fick ett sms av Calle som förslog pizza nere på byn ikväll. Med alla barn. Javisst sa ja. Bra idé. 

Vi var precis på väg att åka när vi fick besök. Mamma och pappa! 
Men vi bestämde ju att vi skulle komma idag, sa mamma. 
Jaha? sa jag.

Men vad gjorde det. Morsan kanske blev lite sur en kort stund för att jag lyssnar dåligt. (Och ja, jag kan bara erkänna. Ibland lyssnar jag dåligt. Det är många olika röster och viljor att ta hänsyn till och vissa saker ramlar igenom.) Hur som helst slutade allt gott. Vi tog med alla till pizzerian i Äsköping och det blev trevligt som vanligt när man är många vänliga människor på ett och samma ställe. Ungarna åt snabbt utav av bara helvete och älgade sedan runt halva Äsköping i jakt på Pokemons. Jag snappade upp att Missionskyrkan är ett gym och att Julitahallen samt Medborgarskolan i Fogelstad är ett Pokestop. 

###

Senare, efter kaffe och glass på torpet, springer jag en sväng i kvällsljuset. 
Rågfält, blandskog, jakttorn och tomma grusvägar. Några kilometer bort, där fälten sträcker sig som längst, minns jag hur jag som barn fantiserade att där var prärie. Gruset rasslar under skorna. 
 

###

Vid åsen där 56:an korsar har jag stått och väntat på bussen 40 000 miljarder gånger. Rest bort från föräldrar och småsyskon till något annat, något eget, något mer spännande. Vägen luktar likadant idag som den gjorde då.

###

Åkte tur och retur Stockholm i förmiddags för att hämta lite grejer och mata fiskar. Lyssande klart på Jenny Nordbergs De förklädda flickorna i Kabul. Den handlar om Afghanistan, "ett patriarkat i sin råaste form" som det heter i boken. Ytterst läsvärt. Ett gediget reportage på alla sätt. 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar