söndag 24 mars 2013

Here we go again magasinet Café

Jag har köpt magasinet Café igen. Jag gör det ibland när jag ser på exempelvis Twitter att där publicerats något extra läsvärt. Den journalistiska ambitionen är på många sätt hög i Café. Reportaget från den inbördeskrigshärjade staden Aleppo i Syrien i senaste numret är väldigt bra och intervjuerna med popmannen Håkan Hellström och skådespelerskan Cissi Forss är välskrivna.
Dessvärre slår min sedvanliga varningsklocka till när jag ser bilderna på Cissi Forss. Jag vet att jag tjatat om detta upprepade gånger förut men jag tar det en gång till.

Varför porträtteras Cissi Forss lättklädd och sexuellt poserande? Intervjun handlar om henne som mångsidig och integritetsstark person och skådespelare. Det påpekas flera gånger i intervjun att hon inte vill gå in på för personliga saker och att hon numera alltid känner att "journalister inkräktar på min integritet". Ändå blir det framåtlutat, tillbakalutat, lättklätt och trånande när intervjun ska bildsättas.

Säg att Cissi Forss själv ville ha sådana bilder. Jag menar att det inte spelar någon roll. De borde ändå inte publicerats.
Om Café - som upprepar att de är en seriös journalistik produkt som satsar på det långa reportaget och att man lämnade runkbilderna på 90-talet - menar allvar borde man visa det tydligare. Redaktionen skulle enligt mig helt låta bli att publicera bilder på kvinnor som är sensuella, där kurvorna suktande blickar hamnar i fokus. För att göra det omöjligt att ifrågasätta trovärdigheten.

Eller vad tycker du?

Så här ser bilderna på Håkan Hellström respektive Cissi Forss ut i samma nummer.















Håkan Hellström.
















Cissi Forss.

- Posted using BlogPress from my iPhone

4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera