lördag 27 juli 2013

#torplife dag fyrtioett – ett nytt bänkbygge och New York Jets

Min fyraårige son stoppar huvudet under vattenytan. Gång på gång på gång.
"Titta vad jag kan, pappa! Utan att få vatten i munnen!" utropar han. Stolt och glad.
Jag förundras.
Just nu händer något nästan varje dag som får mig att förundras över mina barn. Både när det gäller den stora och de små.
Jag tänker att det här måste vara det bästa sättet att lära sig simma, bara bada järnet och leka i vatten varje dag. Det är synd att det är långt ifrån varje sommar som skapar sådana möjligheter. Det är också synd att inte alla föräldrar har råd och möjlighet att vara sommarlediga länge.
Jag tänker på det och känner tacksamhet.
##
Jag fick en träregel häromdagen av min pappa. Han hade tänkt bygga ett staket men nu bestämt sig för att det inte behövs. Jag sågar upp den i lämplig längd för ben till en tillredningsbänk som ska få ackompanjera diskbänken. Resten av virket som behövs hittar jag i ladan. Det är inte ultimata mått på alla plankor men det duger.
Skivan är det svåraste. Det har jag ingen. Istället tar jag tre breda plankor och lägger intill varandra, med litet mellanrum. Det blir bra. Nästan. Den mittersta är tjockare än de övriga och det irriterar mig något fruktansvärt. Jag går till ladan igen. På logen står en gammal träkista med uråldriga verktyg och om jag inte minns fel ligger där en rubank.
Jag har rätt. Där finns till och med flera, som fungerar.
Det är med stor tillfredsställelse jag jämnar till arbetsbänkens mittersta planka med hjälp av ett verktyg jag hittat.
##
Mitt nyblivna intresse för NFL håller i sig. Jag har också, efter noga övervägande och via en kort detour till Oakland Raiders, bestämt mig för att göra New York Jets till laget att hålla på. Jag berättar om detta på Twitter.
@danielcroona frågar mig varför och jag svarar så här (läs nerifrån och upp):

Jag tar @danielcroonas slutord som ett bevis för att jag är rätt ute:


##
För övrigt är Magda NK den bästa loppis jag någonsin varit på.

@a_jennische
- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar