lördag 16 juli 2016

Läser böcker som aldrig förr och snart dags för rep #torplife S06E30

 
Ja, jag har semester. Men jag har också dragit ner på den tid jag ägnar åt sociala medier. 
Det gör att jag läst fler böcker de senaste veckorna än jag under hela våren. 
Det är lätt att glömma bort hur kul det är att läsa. Utöver själva inhämtandet av faktaberättelser, skönlitteratur eller vad det nu vara månde – så gillar jag själva handlingen. Det krävs att man sitter stilla en stund. Och det kräver koncentration. Jag drabbas ofta av rastlöshet och konstigt nog fungerar ofta läsning på ett botande sätt. Det är lättare att ta upp telefonen och fippla runt lite men varje gång jag tvingar mig att läsa en bok istället blir jag mer tillfreds. Jag ska försöka komma ihåg detta när arbetshösten är igång igen. 

Böcker jag läst hittills på min semester:

Tredje delen i Hunger Games-serien: The Mockingjay av Suzanne Collins. 

Tredje delen i Tomas Engströms thrillerserie om Ludwig Licht: Norr om paradiset. 

Biografin om Steve Jobs av Walter Isaacson.

Halva liv av Qaisar Mahmood.

Den dag jag blir fri – en bok om Katarina Taikon av Lawen Mohtadi. 

Erik Lewin: Almedalen har fallit. 

De utklädda flickorna i Kabul av Jenny Nordberg (lyssnar på ljudboken när jag springer).

###

Min nya träningsbänk gör succé. Den står där på gräsmattan och både jag och Helene går dit lite titt som tätt och lyfter några hantlar eller kör lite spontan bänkpress. Det går ju att lyfta lite även efter en öl eller så... 
Helene har köpt ett bålträningshjul. Ni vet ett sådant där hjul i plast med handtag på varje sida. Man lägger sig på knä med hjulet i ett fast grepp och rullar sig sedan fram så långt man kan för att sedan rulla tillbaka igen. S V i n J o b b i g t. Men bra. Jag gör tre gånger tio varje dag. Det gäller att förbereda sig för en höst framför datorn igen. Det är livsfarliga grejer och kräver en kropp i trim. 

###

Repa? Ja kanske att det blir ett rep men Jimpa och Stoffe snart. Båda har uttryckt positiva känslor. Jag fnular på några dängor. Rakt och enkelt såklart, värdelös som jag är på att spela. Men det man förlorar på teknik och musikaliskt kunnande tar man igen på känsla och humor. 

###

Ikväll är jag barnvakt åt systersonen. Han är en ängel och somnade som på beställning. Mina egna barn... är mina egna barn. Krångligare so to speak. 

###

Verkstan ute i ladan kommer att bli skitbra. Ett blivande favorittillhåll. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar