onsdag 20 juli 2016

Året då alla barn plötsligt älskade att gå på promenad #torplife S06E31

 
Luften stod helt stilla efter lunch. Det var inte solklart men varmt. Jag och tvillingarna packade ryggsäcken och gick ner till playa del Aspen. 
Bromans var där.
Ungarna lekte på och vi vuxna kunde sitta och läsa varsin bok, ta ett dopp, småsprata. 

Det var precis vad jag behövde idag. Vi har haft övernattande gäster (tre olika sällskap) sedan i lördags och även om vi känner alla väl och alla är förslagna människor som är delaktiga i alla bestyr med mat och grejer så behövs en paus efteråt. 
 
På stranden läste jag i Lars Wilderängs "Stjärnklart". Det är första gången jag läser något av honom. Jag vet bara att han bloggar och tweetar under namnet @Cornubot och har fått för mig att han skriver grejer som absolut inte var för mig men den här gillar jag. Det är en thriller med prepper-tema. Sverige (och världen) lamslås när all elektronik slutar fungera. Orsaken är ett damm (i sjävla verket en typ av artificiellt liv) som sabbar allt som innehållet elektroniska beståndsdelar. Bilar, telefoner, vattenverk, moderna vapen, kommunikationsutrustning, allt. Det tar bara några dagar innan civilisationen börja krackelera.
Karaktärerna är kanske lite stolpiga på sina håll men berättelsen är rapp och mycket spännande. Bra!

###

Pokémon Go är sedan helgen en del även i vårt liv. Barnen (och jag) har varit på jakt både på fält och nere vid sjön och alla är mycket entusiastiska. 
2016 kommer att gå till historien som året då alla världens barns favoritsysselsättning plötsligt blev att gå på promenad. Fantastiskt. 
Frågan är när det börjar kommersialiseras på allvar. Som min granne och vän här ute sa: "Det är väl bara en tidsfråga innan företag börjar betala för att få husera ett pokestop eller ett gym".
Den dagen den... ja den dagen. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar