fredag 6 december 2013

Några tankar om att ha barn

K
Ifrågasatt frihet - en artikel i senaste Fokus om människor som väljer bort barn.


Jag läser Ana Udovic artikel i Fokus med stort intresse. Jag känner igen mycket av det som sägs, trots att jag är en sådan som har barn. Innan jag blev förälder tänkte jag mer på vad det är att vara förälder och ha barn än vad jag gör i dag. I dag bara är det. Det är mitt liv helt enkelt.

En sammanfattning av min känsla efter att ha läst artikeln är detta:

De barnfria som berättar i artikeln får det att låta som en mycket större grej att ha barn än vad jag tycker att det är.

Det betyder inte att det är lätt eller ens så himla kul alltid, att ha barn och leva med barn. Snarare att det (för mig) känns bra att ha barn t r o t s att det varken är så himla kul eller lätt. Jocke Åhlund i Teddybears Sthlm sa i en intervju någon gång att den främsta anledningen till att skaffa barn är att det är det bästa botemedlet mot att ha tråkigt. Det är en sanning med modifikation. Det kan vara sjukt tråkigt att vara förälder men att leva med barn innebär "ett annat liv" än det liv som var innan. Ett annat i bemärkelsen att det får ett annat filter över sig, som inte går att ta bort. Och när det hänt, när filtret väl är lagt, gäller det att gilla det och att ta ansvar för att vårda det. Det är en tanke och en uppgift jag tycker om.

Fredrik Wass, som är intervjuad i artikeln, återger det flera av hans vänner sagt till honom. Att en stor anledning till att skaffa barn har varit att göra en avbild av sig själv. Det är ett resonemang som är helt främmande för mig. Jag har aldrig tänkt så innan jag blev pappa och jag har definitivt inte tänkt så efter. Barnen är sig själva. Ofta irriterande mycket och tidigt. Åtminstone i mitt fall. Att göra avbilder borde ligga närmare till hands för skulptörer, är min uppfattning.

Det som fick mig att skaffa barn hade nog mer att göra med en diffus längtan efter något mer i livet - något mer krävande och hisnande.

Kanske en diffus längtan efter mer kärlek helt enkelt.  En kärlek som ligger utanför all annan tidigare känd kärlek och som är definitiv.

@a_jennische



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar