tisdag 25 juni 2013

#torplife dag nio – en sträng kvinna och en liten hästhund

När vi kommer ner till stranden sitter en man och en hund där. En jättehund, kanske en grand danois. Mannen småpratar med hunden när han leder den ner till vattnet. Mannen klappar till hunden på ena benet och säger:
"Du hade en broms där."
Ungarna säger att hunden ser ut som en liten häst.
Snart dyker fler badgäster upp. En medelålders man med två barn kommer och lägger ut sin filt nere vid vattenbrynet. En kvinna som är mannens mamma och barnens farmor ser ut som hon ogillar livet och pratar hela tiden om att barnen antingen har för lite solskydd på sig eller badar för mycket. Det är nämligen farligt att bada, man kan drunkna. Kvinnan kallar också hunden för liten häst. När hon ser hundmannen kasta en pinne till jycken och den fyrbenta varelsen knappt rör sig, kallar hon hunden för långsam. Hundmannen hör och säger: "Hon är lite loj."
"Minst sagt" svarar den stränga kvinnan.
Mannen med hunden lämnar stranden.
I stället kommer den stränga kvinnans svärdotter. Hon slår sig ner vid sina barn som fortsätter att bada trots att deras farmor helst vill att de ska sitta stilla i skuggan och vara tysta. Den stränga går snabbt fram till svärdottern med en tröja.
"Jag tycker att Birger ska sätta på sig den här" säger kvinnan och trycket det lilla tygstycket i handen på svärdottern.
Birger kontrar med ett bestämt "jag vill inte" medan svärdottern gör ett halvdant försök att tillfredsställa svärmor. Tröjan hamnar i vattnet.
Min dotter badar frenetiskt.
Min son sitter i mitt knä och värmer sig. Han säger att han måste åka hem nu och bajsa.
Jag ler.
@a_jennische

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar