måndag 24 juni 2013

#torplife dag åtta – en skalbagges död

Jag ser en skalbagge i diskhon. En sådan där svart och prasslig sak som det plötsligt finns massor av. Den kravlar och kravlar utan att komma upp. Jag fortsätter att hämta tallrikar och smutsiga byttor från bordet och tänker att nästa gång jag kommer hit, innan jag sätter på vattenkranen så ska jag rädda den.
Någon av ungarna ropar. Jag behöver hjälpa till med något. Fixa en hammare eller plocka fram en grej som försvunnit. Jag går ut. Det börjar bli varmt. Solen tittar fram allt oftare och kanske kanske går det att åka ner en stund till sjön sedan. Men först måste vi åka och hämta vatten och handla smör till mackorna och mer lättdryck och vad ska vi äta till middag? Jag går in och tar fram tre bitar fryst lax och lägger på bänken i köket. Då hinner de tina i lugn och ro innan det är dags att laga maten. Något av barnen ropar igen.
Jag fixar.
Tillbaka vid diskbänken ser jag skalbaggen igen. Den ligger på rygg nu. Livlös.
Min mormors ord dyker upp i huvudet. "Tanke och handling på en gång".
Ja, då hade skalbaggen fått leva.
Mina barn kommer in. De är hungriga. Jag får vänta med disken. Igen.
- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar