måndag 1 augusti 2016

Öland, yes I like it – and this is why



Vi är tillbaka @ the residence of Gunsan aka svärmor, efter en fantastisk minisemester på Öland. 
Barnen har varit glada (mest), vi har ätit gott utan att vara i närheten av en spis, både jag och Helene har hunnit springa lite, vi har sett vackra platser och gjort lagom med aktiviteter. 
Solen har varit med oss hela tiden. Bra för oss som turister, sämre för de bofasta på Öland. Vattenbristen är enorm. Den som vattnar på tomten åker på böter. Ägarna till den B&B vi bodde på i Kastlösa hade byggt en stor betongcistern under huset där de samlade allt regnvatten för att kunna vattna grönsakslandet. 

Jag sprang över Alvaret i morse och det var en mäktig känsla. Där var jag helt omgiven av karg ängsmark med ölandstok, enbuskar, komockorna och sten. Jag sprang till mitten, fyra kilometer rakt österut, sedan vände jag tillbaka. Jag hade en tid att passa. Det var en av de bägge löparupplevelserna på länge. 

Andra bra saker med Ölandstrippen kommer här:

Krogarna Mätt i Mörbylånga, Fågel Blå i på Ölands södra udde och Kårehamns fiskekrog (världens bästa fish and chips) är alla mycket värda. 

Fågelskådaren som ideellt lånade ut kikare och berättade om både jaktfalkar och sälar till både barn och vuxna vid Långe Jan. 

Bed and breakfast-stället Som Hemma i Kastlösa.

Lajvarkillen i Eketorps fornborg som glatt lärde ut både skytte med långbåge, bakning av kornbröd och spelet hnefatafel. 

Seby läge, extremt fin men dålig badplats. 

 
Gunsan and the love of my life 

 
Tvillingarna ❤️❤️

 Storsonen aka bonussonen ❤️ 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar