söndag 10 juli 2016

En dag i Strängnäs #S06E26

 
 Det är överlämningsdag. Storsonen ska till sin pappa. Vi åker med hela gänget och gör en dag i Strängnäs. Passar på att hälsa på båda systrarna. Den ena i ny lägenhet, den andra i nytt parhus. 
Centrala Strängnäs är så puttinuttigt, det är låga nätta hus och småskalighet. Strängnäs kommun har något fler invånare än Katrineholm men tätorten måste vara mindre. 
Det är strålande väder. Visholmen, en halvudde mitt i stan, har mycket fina badställen och stora gräsmattor. Västervikstorget vid hamnen är en riktig sommarplats med uteserveringar och hamnpromenad. 
Det är vackert och väldigt stillsamt. 
 

###

När vi efter att ha käkat mat går mot bilen passerar vi sådana där typiskt svenska flerbostadshus, två eller tre våningar i mellanbrunt tegel med vita balkonger, eller franska balkonger. En sådan gata kan man se i vilken mellanstor svensk stad som helst vågar jag påstå. Men jag blir gärna motbevisad. 

####

Ronaldo skadar sig i EM-finalen. Det händer när jag står med händerna i diskbaljan. Jag som satsat en liten peng på Portugal. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar