söndag 26 juni 2016

Lär barnen att elda #torplife S06E14

 
Det regnar när vi vaknar. Natten har varit dålig med barn som vaknat och flugor som härjat och kvav hetta på det. Jag har tittat på klockan vid 03, 05, 07 och så nu när jag vaknar är den 11! Elva! Och alla barn sover! 
Det är ju skönt att slippa gå upp i ottan men det här är för mycket. Luther i mig ger mig dåligt samvete. Halva dagen har ju gått!
Fast det visar sig bli en bra dag. Vi hoppar över frukost och går direkt på lunch. Sedan är det som att de där morgontimmarna aldrig saknades. Det brukar mest vara tjafs med ungarna ändå. 
Efter maten är det dags för "tvinga barnen att göra andra saker än kolla på imbecilla Youtube-klipp" så vi stänger av routern och säger nu är det annat som gäller. De börjar leka kurragömma! På eget bevåg! Det håller ju inte i så länge men ändå. 

Sedan vill jag att de stora ska hjälpa mig att snickra klart fotbollsmålen men det vill de ju såklart inte. Istället får jag en genial idé. Jag påbjuder lite eldning. Vi har en liten eldstad framför huset (som jag murade förra året minsann) och där går det alldeles utmärkt att göra en liten brasa sådana här blöta dagar. 
Ungarna nappar! De fixar med papper kvistar och vedklabbar och får igång en fin liten eld. 
De håller på så länge att det blir dags för mellis och då är det ju perfekt att det finns något som brinner. För säg den mellis som inte blir bägge av en öppen eld. 
Så de drar ihop ett foliepaket med banan och vidrigt nutella och lite andra grejer och de älskar det. Allt smälter ihop och så käkar de allt med glass. 
Jag dricker kaffe och äter upp midsommarfestens kokostårta. Tittar ut över barnaskaran som luktar brandrök och som njuter av stora lass med glass. Kollar in de nya fotbollsmålen. Tittar på klockan. Ja, det kommer att hinnas med en löprunda innan det är dags att fixa middag. 
Det är en bra känsla. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar