fredag 27 maj 2016

Är fast i The Mauler #blogg100


Jag lyssnar på en ljudbok för första gången i mitt liv. Det är inte riktigt sant, för när jag var 16 år och sommarjobbade som vaktmästare på den skola som pappa jobbade på då lyssnade vi alltid på ljudböcker i bilen. Pappa valde och jag kom alltid in mitt i men jag kunde inte annat än lyssna med. 
Den här gången är det jag som valt. Jag tecknade en prenumeration på Storytel häromveckan när sonen var sjuk för att han skulle kunna lyssna på några vettiga böcker medan jag var tvungen att jobba. Jag har aldrig varit så lockad av ljudböcker, men hey, jag älskar ju poddar so whats the big difference!? 

Jag testade när jag åkte till Huddinge sjukhus häromdagen och behövde slå ihjäl tid. Jag var less på mobilskärmen. Twitterflödet, Facebook, Omni... det blev för enahanda. Jag fipplade runt lite bland titlarna i Storytel och fastnade för The Mauler, biografin om MMA-fightern Alexander Gustafsson skriven av Leif Eriksson och Martin Svensson. 

Jag trodde att jag skulle störa mig på uppläsaren men det funkar väldigt bra. Han som läser heter Björn Bengtsson och artikulerar på ett både tydligt och släpigt sätt som jag verkligen gillar.
Det är en konst att läsa högt. Jag gör det ofta för mina barn. Det gäller att läsa med engagemang och dynamik utan att spela över. Björn Bengtsson gör det bra.

Boken i sig är ingen tungviktare rent litterärt men en rak och gripande historia om Arbogabusen som övervägde att ta livet av sig efter för många gatuslagsmål och polisvändor men som hittade en mening i tillvaron via MMA. Den handlar också om att växa upp i en mellansvensk stad utan mål och riktning och vad det i kombination med rastlöshet och grupptryck kan göra med unga människor. Och vad rätt person vid rätt tillfälle kan svänga om alltihop.

Jag har kommit till hans inträde i UFC, en milstolpe han nådde efter bara två års MMA-träning, och förbi de första matcherna. 


Jag dras med och fascineras över att vara så fokuserad, orädd för fysiskt våld och målmedveten som han är. Hela tiden är det sjukt oglamoröst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar