lördag 28 maj 2016

Sommar-Södermalm, vilken härlig plats ändå #blogg100

 
Det finns mycket att säga och skriva om Södermalm. Gravt segregerad glesbygdsstadsdel med New York-komplex där gentrifieringen inte längre ifrågasätts. 
Samtidigt: en stadsdel som har stadsliv i ordets rätta bemärkelse. Åtminstone på sommaren. 
Idag gick jag ner till Årsta Motorbåtklubb och den grusplan vid Årstaviken där det ligger båtar och vilar under vintern. Jag tänkte köpa en vegetarisk mosbricka hos Gösta. Han står alltid här med sin korvvagn. 
Idag hade grusplanen växt med ytterligare än servering. En stor en, med boulebanor och riktig krogvibb. 

 
"Vad är det här?" frågade jag en av snubbarna vid serveringen. 

"Boule Bar" svarade han och berättade att den tillfälliga krogen kommit på plats under morgonen och nu stod där redo för säsongspremiär. Tre containrar men kök, disk och bar. Ett gäng boulebanor. Bastanta bord med utetak. 

Det går att använda mot priserna och kommersialiseringen, men personligen tycker jag att det är ett ypperligt sätt att använda den öde platsen på. Det kan bli ett riktigt trevlig litet hörn där nere bakom båtladan. 

####

Några timmar tidigare hade jag träffat Johannes för en kaffepromenad i Sofo. Vi slog en lov genom Vitan. Där var tungt av grönska och blommande hundkex och här och där små sällskap som hängde i gräset. Ett gäng scouter satt och fikade under ett träd. Scouter. Är det inte fantastisk ändå att det går att ägna sig åt scouting mitt på Södermalm!? Att scouter V I L L ägna sig åt scouting här. 

####

På väg hem möter jag ett gäng unga vuxna, män och kvinnor, som glada i hågen är på väg mot Tantolunden för att spela frisbeegolf. Frisbeegolf! Det har alltid funnits en bana här men den enda jag hört talas om som visat något som helst ingress för den är min syrras kille Thomas. 
Nu var här ett helt gäng på väg dit en lördagseftermiddag för att lira. Två av dem hade varsin trave frisbees med sig. Helt sjukt ju. Stockholms stad har precis renoverad banan och jag har tänkt att det måste vara bortkastade pengar men se, jag verkar ha fel. Och det gläder mig. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar