fredag 2 oktober 2015

Några enkla tips till reportrar som vill bli snabbare


Jag är trött. Den här veckan kändes lång redan i tisdags och nu är det fredag. Visst, vi har varit lite kort om folk, men i ärlighetens namn är det ju fullt upp hela tiden.

Det känns som att jag skrivit ovanligt mycket de senaste veckorna och för att reda på det har jag sammanställt alla de artiklar jag skrivit och publicerat på StockholmDirekt.se från och med i måndags.

Jag får ihop det till 21 stycken.

Det är något lite fler än fyra per dag.

För några år sedan fick jag ångest över att skriva EN artikel som skulle vara klar samma dag. I viss mån skriver jag andra typer av artiklar nu, som bygger på att saker händer här och nu istället för på mer saktfärdigt grävande, men inte bara. I viss mån är det också så att jag skaffat mer vana, rutin och kunskap om hur jag ska göra för att kunna jobba fort.

Några enkla knep som gjort mig snabbare:  

1. Jag har helt slutat med anteckningar på papper. Mindre romantiskt men faktiskt mer praktiskt. Istället för penna: Mobiltelefon och appen Evernote. Uppslag, tips, citat, allt går att spara på ett och samma ställe. Så länge du är noggrann med citat, siffror och namn spelar det ingen roll om resten lider av bristande grammatik och ofullständiga meningar. Tiden du sparar genom att slippa bläddra i papper och försöka tyda kråkfötter är värt sjukt mycket. Dessutom är allt redan digitalt.
När jag sitter på redaktionen och gör telefonare antecknar jag direkt i vilket ordbehandlingsprogram som helst.

2. Bär med dig datorn och skriv direkt. Skit i att åka tillbaka till redaktionen. Sitter du på en grej som bör komma ut snabbt, sätt dig på ett kafé, ett bibliotek eller en parkbänk och skriv direkt.

3. Headset/hörlurar med mikrofon till mobiltelefonen. I kombination med ovanstående går det alldeles utmärkt att de flesta kortare telefonintervjuerna på stående fot.

4. Tänk i rubriker. Om du ser/hör något som direkt går att formulera som en bra rubrik, ja då har du en grej. Om du skrivit en text och när du anser den vara klar börjar fundera på vad du ska ha för ingress, ja då är det oftast en dålig grej. Ingresser är en stor konst och sådana kan man fila på i ändlighet men om det är svårt att formulera en arbetsingress – ja saknas ofta en tydlig vinkel.

5. Lita på vinkeln. Du har hittat en liten knorr i ett större sammanhang – stick with it. Försök inte beskriva allt och inget, beskriv det lilla och tydliga och få mer på köpet.

6. Spara alla nummer. Varje gång du pratar med en person i telefon, oavsett om det är en tjänsteman i kommunen, en polis, kändis eller en ”vanlig” stadsdelsbo – spara numret och en kort beskrivning i din digitala telefonbok. Ovärderligt! Förr eller senare behöver du få tag på samma person igen och du slipper allt skit med att jaga fram nummer. Dessutom ger det ofta bra uppföljningar att ringa tillbaka efter en tid för att kolla ”hur det gick sedan”.

7. Prata med dina kolleger! Stöt och blöt vinklar och idéer. Låt andra läsa dina texter och läs andras. Ovärderligt. 

Det finns ju fler grejer att tänka på och bara för att jag kan sätta ihop en lista med de här sex punkterna betyder ju inte det att jag alltid följer allt till punkt och pricka och att jag aldrig är dålig, långsam och gör fel. Men det är en hjälp på vägen. Och snabb är verkligen inte allt, det ska ogudarna veta.
Hur som helst. Det här har jag skrivit veckan som gått. En del är rapportering av redan kända saker, en del är ”egna” nyheter.



 





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar