söndag 27 mars 2016

Äggrullning och McDonalds sjukt långsamma kaffe #blogg100


Att fira påsk med mina föräldrar innebär tävling i äggrullning. En traditionsenlig sysselsättning som härstammar från min farfar och farmor (som själva fick den någonstans ifrån).

Äggrullning går till så här:

1. Måla ägg. Helst tre var.

2. Bygg en äggramp. Ett tips är att använda en takpanna av tegel, slå ihop en av trä alternativt konstruera något smart av en petflaska eller så.

3. Välj bana. Antingen ute i en slänt eller inne på valfritt golv. Ta bort alla mattor.

4. Sätt igång och rulla. Allt går ut på att krocka de andras ägg. När man blivit av med alla tre är man ute. Den som har flest ägg när man bestämmer att det är slut har vunnit. Äldst börjar.

5. Obs. Spetsen ska vara åt vänster.

Det finns lite fler specialgrejer och sådär men för att få kläm på dem krävs mångårig träning.
Jag målade ett skitbra ägg i år. Ett riktigt killer-ägg, dessvärre gav jag bort det till min hustru så det var hon som fick uppleva det, genom att ta två av mina.

(Kolla in filmen för att se det ondaste av de onda äggen)



###

På väg hem stannar vi på McDonalds utanför Strängnäs. Varje gång blir jag lika irriterad på att det går så sjukt långsamt att få kaffe.Deras system för kaffe är så långt från fast food.
Trots att man beställer två små svarta kaffe tvingas personalen göra en i taget från vad jag tippar är marknadens långsammaste kaffemaskin.

Och vet ni vad. Jag tror allt är mycket uttänkt. Kaffemaskinen måste vara personalens inbyggda rast. Att få en beställning på två latte och en brygg är ju som att få en halvtimmes fikapaus.

Själv står man på andra sidan kassan och svär över varför de inte kör samma koncept med kaffet som med läskeblask. självtagning alltså.

Men nej, det lär inte hända.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar