måndag 28 mars 2016

Parkliv eller Hur fan ska jag kalla bloggen? #blogg100

En bloggare och Hornstullskatt som heter Anna Christofferson skrev nyligen att det tar 21 dagar i sträck för att skapa en ny vana.
Alltså är detta dagliga bloggande nu en vana, dag 28 som det är idag.

Förutom att det går lättare och lättare så blir det faktisk också roligare.
Jag har haft lite svårt att sätta fingret på vad den här bloggen handlar om. Skadad av mitt yrke som jag är vill jag ju gärna kunna sammanfatta allt i en klatschig mening. Jag har haft lite svårt med det när det gäller det här. Jag skriver ju dagboksaktigt, visst, men jag skriver ju inte om vad som helst ur mitt liv.
Jag jobbar nu på en treordsformulering som går att använda i bloggbeskrivningen. Jag tror att jag kommit fram till två:

Äktenskap

Journalistik

Det är två ord som säger att jag tar upp både fritids- och arbetsrelaterade saker. Och som låter mer intressanta än "jobb och fritid".

Jag skriver ju en del om att ha barn också. Och om poddar jag lyssnar på och om upptäckter i Stockholm, om att skriva och om politik.
Jag tänkte dra till med "Stockholm" som ord nummer tre ett tag men det stämmer ju inte alls överens med sommarhänget i Sörmland.

"Föräldraskap" är ett annat ord jag bollat med men det låter så jävla pretto.

Svordomar kanske... Det stämmer ju väl överens med hur jag pratar och med det latinska uttrycket som står i min bloggbeskrivning nu. Luro, ergo sum. Jag svär, alltså är jag.

Ja kanske.

Jag ska tänka ett tag till. Men Äktenskap, Journalistik & Svordomar låter ju rätt bra. Det sistnämnda tar ju också udden av det lite alltför seriösa som både "äktenskap" och "journalistik" ger sken av. Jag skulle kunna byta det lite konservativa äktenskap mot familjeliv men det ger ju bara associationer till det där forumet och dessutom gillar jag den oskrivna kopplingen som de orden gör. Att vara gift också med jobbet.

Kom gärna med input...

###

För övrigt har det varit en fantastisk ledig dag på Södermalm idag. Jag och tvillingarna drog ut efter frukost för att hänga med min kusin tillika kompis Erik och hans barn i Draken och där blev vi kvar till middagsdags.
Lunchen löste vi genom att dra till Hemköp och handla grillkol och korv.
Så jävla trevligt.

För att pressa allt ur påskhelgen har jag förlängt den med två dagar och checkar inte in på jobbet igen förrän på torsdag.
En jävla bra idé känner jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar