söndag 21 juni 2015

War on mouse och den röda häftapparaten i filmen Office Space #torplife S05E10

Jag såg den idag igen. Inomhus. Den tittade upp med sitt lilla face bakom bänkskivan i köket. 
Jag hoppade till. Det gjorde inte musen. Den kaxade sig och drog sig sig tillbaka helt lojt – för att sedan titta fram igen ovan kanten på ena kökslådan.

Hell fuck shit.

Där går gränsen. Nu är det fan krig. Jag har undvikit att sätta ut fällor på bänkarna men nu är allt tillåtet. Jag har riggat en med nektarin och en med geléhallon.

Jag räknar inte med att ta den. But the war won't be over.

(Fast i ärlighetens namn bävar jag lite för att gå ut i köket imorgon bitti och se resultatet av en lyckad attack. Jag har minnen från barndomen av musfällor som slår igen över en muskropp – på fel ställe. Brrrrrr.)

Över till något helt annat. Jag har lyckats fixa en av alla rishögar till bicicletas ute i ladan. Den är tyvärr inte alls lika bra att cykla på som den är fin att titta på. Jag älskar sådana här raka enkla gamla herrcyklar.

Marc Marons intervju med Mike Judge var bra förresten.

Mike Judge bjussade bland annat på en rolig anekdot om Office Space, filmen om en deprimerande arbetsplats med sådana där små bås ni vet. Det är han som skrivit och regisserat den (men han är mer känd som skaparen av Beavis and Butthead). Hur som helst, i Office Space spelar en röd häftapparat av märke Swingline en central roll. Vid tiden tillverkade inte Swingline några röda så Mike Judge målade ett exemplar för att få den som han ville ha den i filmen. Den gjorde succé. Både filmen och den röda häftapparaten. I så hög grad att Swingline fick så många förfrågningar om den röda varianten att de började tillverka den.
Wall Street Journal har till och med skrivit om saken i en artikel från 2002.

Kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar