torsdag 16 januari 2014

He'd pick a fight with the sky if he didn't like the shade of blue




Hell Kitty...

Jag håller på att träna mina skillz. Jag ska lära mig rita Hell(o) Kitty på fri hand, helst i en lite lagom avslappna pose eller råförbannad. Ovanstående är ett litet steg i rätt riktning.

Värt att veta är också att jag tecknat abonnemang hos HBO Nordic. Det var DN-artikeln om True Detective som fick mig att slutligen ta steget. Jag såg det första avsnittet i förrgår, vilket borde vara en dag efter premiären. Jag erkänner direkt. Jag är fast. Jag ger inte mycket för själva mordhistorien, även om det alltid är ett plus för sataniska inslag, men karaktärerna är klistriga. Jag vill veta mer om både Hart och Cohle.
Woody Harrelson har jag alltid gillat och det är på tiden att Mathew McConaughey får göra något annat än romcom.
Dialogen är smakfullt korthuggen och välformulerad. Miljöerna vackert sjaviga.

Till skillnad från de senaste serierna jag sett på Netflix går det bara att se ett avsnitt i taget, det är alltså bara att snällt vänta tills nästa läggs ut. Det fick mig att söka efter något annat som kunde stilla hungern efter mer True Detective, direkt efter första avsnittet.
Jag hittade podcasten Afterbuzz TV . Det är ett mycket ambitiöst gäng amerikaner som har gjort en gedigen samling eftersnacksprogram, både på Youtube och som podcasts. Det fick mig att sakna TV-cirkeln som sändes efter varje avsnitt av Girls när det sändes på SVT. Idén med ett eftersnacksprogram är mycket bättre än jag först tyckte, inser jag när jag lyssnar på Afterbuzz. Det är också ett grepp som kräver att serier inte läggs ut med alla avsnitt på en gång utan i portioner, värda att dissekeras. I Afterbuzz-programmet tar sig hela fem-sex personer sig tid att teckna en bild av både karaktärerna, plotten och miljön för att avslutningsvis göra en spaning om vad som komma skall. Flera gånger fick det mig att tänka på saker jag själv inte tänkt på. Det gav mervärde helt enkelt.

Jag tänker att det borde finnas plats för mer sådant på svenska. Lite som att fånga upp Twitterdebatten som alltid uppstår efter vissa tv-program i framför allt public service-kanalerna. När det gäller svenska tv-serier måste nog själva serierna först bli bättre innan eftersnackspoddar kan fylla en lucka. Men vem vet, Fittstim-programmet med Belinda Olsson som sänds just i denna stund skulle nog fungera alldeles utmärkt att analysera i detalj.

@a_jennische

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar