tisdag 30 juli 2013

#torplife dag fyrtiotre – Sockerkaka och stolsksrap, nya Ernst-vibbar helt enkelt



Grusvägen dammar inte i dag.

Det regnar. Jo det är sant. Det är första gången sedan vi kom hit veckan före midsommar som det regnar mer än någon skur. Nu regnar det timme ut och timme in.
Jag hinner precis lägga första lagret färg på nya bänken innan det drar igång på allvar.
Tvillingarna bråkar och skriker.
Jag gör lunch.
Det känns i kroppen att jag tränade i går. Särskilt i skinkorna. Det är en känsla jag gillar.

##

Storsonen är hos en kompis på andra sidan åsen.
Helene går en runda i skogen
Jag bakar sockerkaka med knattarna. De klarar att vara med ända tills vi kör in den i ugnen.
Men att vänta med att äta den tills Helene är tillbaka från svamprundan, nej det går inte. Lilltjonke äter två bitar snabbt. Tjonka tar en tugga och säger:
"Jag tyckte inte den var god."
Jag ställer mig och diskar under parasollet och lyssnar på senaste Mattsson & Helin.

Under det gamla gömmer sig något ännu äldre.

##

Jag hämtar stolarna jag köpte för en tjuga styck på loppis häromdagen. De ser förjävliga ut med färgfläckar överallt och med sprucket ytlager.
Jag börjar skrapa med en kniv och vips, hela toppskiktet följer med. Perfekt. Sitsen blir som ny på ett kick. Jag får Ernst-vibbar och gör samma sak med den andra. Ungarna kommer ut på farstubron och hjälper till. Det regnar alltjämt.
Jag säger att vi ska måla stolarna när vi fått bort allt gammalt fult och putsat dem.
"Jag tycker de ska vara rosa" säger Lilltjonke.
Ja varför inte. Rosa är ju alltid rosa.

@a_jennische
- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar