tisdag 1 november 2016

Bästa knepet för ett bra arbetsliv


Vissa dagar är det ju fan skit på jobbet. Även om jag har ett jobb jag gillar så är det skit att gå dit ibland. Helt enkelt för att det finns roligare saker att göra. Eller för att det vissa dagar tar emot att ringa och ta reda på saker och skriva och klicka på tusen miljarders inställningar i webbpubliceringssystemet och planera och snacka vinklar och bara vara så jävla på hela tiden. Framför allt det sistnämnda kan ju ta knäcken på en ibland. Att det här jobbet kräver att man är så jävla PÅ och INTRESSERAD varje sekund.


Då gäller det att hitta på något. Göra något oväntat. Ta en paus genom att tramsa. Vi tramsar väldigt mycket på vår arbetsplats och jag är övertygad om att det ökat vår produktivitet. Det skapar en tillåtande miljö. Gör det roligare att jobba helt enkelt.


Om alla känner att det är okej att inte vara så allvarlig kan fler komma till sin rätt. Våga misslyckas. Ta och ge kritik. Det är vad jag tror i alla fall. 

Som allt dravel kring #kaffemaskinen eller #måndagshopp som vi börjar med nu. Det är BRA.

Eller som att skriva artiklar genom att ljuda högt för sig själv.


“Det var på tisdagsmorgonen som resenärer på tunnelbanans röda linje fick en chockartad ankomst till Östermalmstorg. På perrongen stod fem uppstoppade hästar och bara stirrade.”


Alla trix är värda att ta till för att lätta upp stämningen.

Vad som helst utom den där tysta stressen. 


---


När jag skriver det här sitter jag med familjen på ett tåg mot Göteborg. All is fine.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar