onsdag 29 juni 2016

Harmoni i barnaskaran och spontanbesök #torplife S06E17

 
Tvillingarna leker med varandra på farstubron. De går ut och in och är mycket upptagna i en gemensam fantasi. Det är fantastiskt att bevittna. Det känns som längesedan de var så överens och jag lyckas hejda mig och inte föreslå en massa annat, trots att vi ännu inte ätit frukost och trots att klockan bara går och går och solen skiner. Jag tränar mig i zen. I att inte vara så anal när det gäller klockan. Tagga ner. Det är svårt. Det är nog min sämsta gren. 

Jag sticker ut och springer en sväng. Ger de två stora i uppdrag att ansvara för de små i en halvtimme. Alla säger okej. Jag får en stund för mig själv, blir fysiskt trött och kommer hem glad av endorfin. 

Jag gör milkshakes till ungarna. Jag råkade lova det i ett svagt ögonblick tidigare. Sedan gör jag pannkakor och tar med till stranden. Det är värt besväret. Vi stannar där i flera timmar och alla fyra barn är tillfreds. Lek i vatten. Lek i sand. Lek med mobiltelefon. Yngsta sonen tar på min inrådan med sig sin läsa lätt-bok och han och jag får en fin stund tillsammans där han sakta med säkert läser sig fram sida för sida. Högt och tydligt. Jag känner mig stolt. 

###

Senare kommer min kompis Johannes på spontanbesök. En glad överraskning. Till alla barns glädje kommer han med glass och kakor. Det blir dessert före middagen. 
Perfekt. Egentligen tror jag det är en bättre ordning. 
Han stannar på middag och vi hinner prata en stund. Det är en fin kväll. Ungarna fortsätter att vara vänner och efter maten sitter alla fyra ett tag lutade över SAMMA spel på ipaden. En lika ovanlig som mäktig syn. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar