fredag 4 mars 2016

Springer på lunchen, blir förundrad över Aftonbladet och träffar gammal vän på tåget #blogg100



Det var en kort vecka. Jag jobbade bara tre dagar. Men även en kort vecka är en vecka som ska gnetas igenom.
Fast det har varit en bra vecka. 

Jag har skrattat på jobbet och hunnit springa några gånger.

Idag sprang jag på lunchen. Denna svårbemästrade aktivitet som kräver nogrann planering och disciplin. Det är lättare sagt än gjort att bestämma sig för att ta det där ordentliga breaket som krävs,  gå ner i källaren för att byta om och sedan ge sig iväg.
Men vad skönt det är när du väl kommit ut. Inte för att löpningen i sig brukar vara någon stor upplevelse på en lunchrunda utan för att att ger en redig paus i huvudet, kräver djupa andetag och tvingar fram känslan av att vara i  kroppen.

Jag sprang den vanliga biten. Längs Djurgårdsbrunnskanalen och tillbaka.
Jag lyssnade på senaste Slayer och sket i att det duggregnade.

På eftermiddagen hände en grej jag störde mig på. En före detta kollega från Aftonbladet ringde och sa att han numera jobbade med att skriva lokala nyheter i kortformat för deras mobilsajt. "Mest rewrites". Och nu undrade han om jag kunde bjussa på en bild till ett knäck som min nuvarande kollega Clarence Frenker skrivit om en exceptionell lägenhetsaffär.
Jag svarade nej, eftersom vi själva fått bilderna av en utomstående part och hänvisade honom till samma källa, en mäklare.

Senare läser jag hans artikel. Där finns den efterfrågade bilden, en hänvisning i text till vår originalartikel men ingen länk till oss. Och det citat (från mäklaren) som förekommer i Aftonbladet-artikeln är identiskt med det i Clarence original. Utan att det står angivet att citatet kommer från oss på StockholmDirekt.se


Jag blir sne och tänker ringa upp Aftonbladetkollegan men inser han ringt från dolt nummer.
Jag mejlar till honom och säger att jag saknar länkar och undrar hur det kommer sig att citatet är identiskt. Om han kontaktat mäklaren för att få loss bilden borde han rimligtvis också kunnat få ett eget citat.

Jag får inget svar.

###

Senare tar jag tåget till Katrineholm för att ta med mig tvillingarna hem efter sportlov hos mina föräldrar.
Men vi blir kvar över natten.

På tåget träffar jag en kompis som jag sällan träffar nuförtiden. Han är inne i lokalpolitiken.
Han berättar om en strid gällande en historisk skolbyggnad på Djulö. Han är ordförande i ansvarig nämnd och har fattat beslut om att huset ska rivas för att ersättas av bostäder. Byggnaden är gammal, sliten och fyller ingen bra funktion. Det är inte värt att lägga de kommunala pengar som skulle krävas för att hålla huset igång, argumenterar han. 

Många har sagt sig vara för ett bevarande av huset. Det har startats Facebookgrupp och det har skrivits artiklar och insändare.

Hur många har framför sådana åsikter direkt till honom?
En person har mejlat, svarar han.

Ibland undrar man om inte människor vill känna sig överkörda och svikna. Att det så lätt att må bra i den rollen att man hellre ger upp i förväg än försöker skapa förändring.

Uppdatering:

Senare under kvällen läggs det till "säger han till Stockholmdirekt" efter citatet. Men fortfarande ingen djuplänk i artikeln. Först i botten, längst ner, läggs det till --->
Källa: Stockholmdirekt.se med länk. 

Det är bra. Men är det inte att använda väl mycket av andras material? Det är ändå giganten Aftonbladet vi pratar om, och deras nya affärsmodell för att kunna sälja lokala annonser. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar