onsdag 16 mars 2016

Bjuder alla barn på middag alltid #blogg100

Hade två extrabarn på besök till middagen. Tolvåringen hade med sig en kompis och tvillingarna en annan. Helene är i Göteborg så jag var i stort underläge. En vuxen mot fem barn. Men eftersom vuxna är mäktigare än barn löste det sig finfint.

Jag hade turligt nog (eller chefigt nog) fixat ugnspannkaka. En hel plåt. Det räckte perfekt.
Det är en viktig grej för mig att låta ungarna ta med sig kompisar hem – och låta dem käka här. Det är ett bra sätt att lära känna barnens kompisar, och i viss mån deras föräldrar. Det är ett bra tecken att ungarna vill ta med sig kompisar.

När jag var barn, eller snarare tonåring, brukade vi säga att man känner igen en riktigt bra kompis på att det är någon som kan gå hem till en själv när man själv inte är hemma och som brer sig en macka.
Det var ju lätt för oss att säga som inte handlade maten men jag håller fan med fortfarande. Det är trevligt och bra med öppna hem. Det knyter band över åldersgränserna.

Jag är glad för att själv växte upp i ett hem med generösa föräldrar som aldrig lät kompisar vänta på rummet när det vankades käk. Det fanns varken fin bil, fin tv eller fin stereo – men käket det räckte till alla.

Bra så. 

PS Tänk om det varit så här lätt att vara vegan på den tiden en annan var djurfri as fuck DS



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar