tisdag 15 mars 2016

"Pluggen ur", en folkabuss och Close-Up Magazine #blogg100

Får en lucka i schemat på morgonen eftersom Helene lämnar barnen, byter snabbt om till korts och springer till jobbet.
Det är svinjobbigt. Jag har känt mig fysiskt trött ett tag och idag är tyvärr inget undantag. Inte så där att jag känner mig sjuk, mer som att energiflödet är strypt. På den tiden då jag körde moppe (hederlig 50 cc bensinare, sweet old good times) var en vanlig trimmetod att köra "pluggen ur". Att helt enkelt borra upp ett större hål mellan förgasaren och cylinderhuset. För att på så sätt öka bränsleintaget i motorn och få mer pang för pengarna. Jag hade en Yamaha FS-1 så jag hade förmånen att kunna köpa en liten metallbit som man bytte ut mot den som satt i motorn och på sätt få pluggen ur. 
Hur som helst, det jag vill säga är att det känns i kroppen som om någon fixat "pluggen i". Strypt bränsleintaget alltså.

Det går ju att springa och jobba och laga mat till barnen ändå, men det är mindre roligt än vanligt.

###

Nä vi ändå snackar dåtida fordon måste jag ta upp den här fina folkabussen jag gick förbi på Hornsgatan idag. Vilken pärla. Jag kommer alltid att älska folkabussar. Mina föräldrar hade två stycken i rad när jag var barn. Först en gul, sedan en vit. Inte den allra äldsta sorten (som på bilden) utan -80 och -90-talsmodellen. Stora och bra (en sanning med modifikation) var de i alla fall. Jag lärde mig att köra bil i den vita och sedan dess tycker jag att man ser förjävla dåligt i vanliga personbilar. 

###

För övrigt läste jag Fredrik Wass blogginlägg om att önska sig en mentor igår. Jag vill också ha en mentor. Gärna en äldre gubbe eller tant som vet mer och bättre än en själv.

###

Jag har fått Close-Up på posten, prenumerant som jag är. Ingen tidskrift kan mäta sig med den när det gäller att förmedla en känsla av att tiden stått stilla. Ibland älskar jag det, ibland avskyr jag det.

###

En grej till. När jag gick en liten lunchpromme runt ambassaderna idag stannade jag till vid Artillerikyrkogården bakom Radiohuset. Måste lätt vara stans i särklass deppigaste. Liten, inhägnad och överskuggad av Radiohuset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar