tisdag 30 juni 2015

Skulle bara tömma det sista i mormors hus – det tog tolv timmar #torplife S05E17

Jag fick äntligen läge att hjälpa mamma och mostrarna med att tömma mormors hus. 
Det var på måndagen. Sista dagen före flyttstädning. 
Det var bara det sista kvar var det sagt. Jag skulle hjälpa till att köra lite grejer till tippen och till loppisen på Ängby.
Det tar väl några timmar så kan jag vara hemma framåt eftermiddagen tänkte jag, om jag börjar tidigt. 
Jag cyklade in till stan för att möta pappa klockan nio och sedan satte vi igång.

Arbetet tog tolv timmar. Tre fulla släpkärror till loppis. En till tippen och två hem till mamma och pappa.
När jag kom till mormors hus och såg mostrarna där bland alla grejer fick jag upp en gammal bild från en bok i huvudet.
Den finns med i någon svensk punkantologi och föreställer Freddie Wadling som sitter på sin säng och röker. På alla väggar runt honom står skivor i långa rader, böcker, affischer, tusentals pinaler precis överallt. 
Bilden är tagen av en kompis till Wadling som kommit hem till honom för att hjälpa honom att flytta. Men Wadling har inte packat någonting!

Så illa var det ju självklart inte i mormors hus. Och varken mamma eller mostrarna röker. Men den där bilden beskriver ganska bra den känsla jag drabbades av. Där och då insåg jag att det hela skulle ta längre tid än jag trott.

Men nu är det gjort. Och jag är glad att jag var med. Min insats behövdes och dessutom blev det ett bra avslut, ett fint och definitivt hejdå till mormor.

En eloge till mamma som roddat och fixat med allt i flera månader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar