onsdag 26 februari 2014

Borkum Riff —från tiden före mig


Är hemma hos mina föräldrar. Trots att huset inte är samma som det jag växte upp i finns minnen överallt. Vissa pryttlar, viss oreda och vissa lukter. Och så pappas gamla tobaksburk. Borkum Riff-burken som alltid stod i det gula smala skåpet i köket, ovanför hushållsassistenten. Den innehöll småpengar. 
Nu står den i det smala träskåpet i köket, ovanför kaffeperkulatorn. Den innehåller spridda nycklar, mynt och lappar. 
Jag tar av locket. Jag minns det som att den fortfarande gav ifrån sig en mustig doft av tobak när jag var barn, men det kanske bara är en efterkonstruktion. Nu när jag stoppar ner näsan och drar in är det bara en doft av sträv metall som sprider sig. 
Det spelar ingen roll. Jag gillar den lika mycket ändå. Den är för alltid förknippad med en lite mer spännande tid. Tiden då pappa rökte pipa. Tiden före mig. 

@a_jennische

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar