torsdag 27 februari 2014

Katrineholms-Kurirens nya gratistidning en inte särskilt lockande advertorial #blogg100

Katrineholms nya gratistidning Extra hade premiär i dag. 

Elisabet Bäck, chefredaktören för Katrineholms-Kuriren, ringde mig i dag. Jag hade läst KK:s nya gratistidning som hade premiär i dag och mejlat henne några frågor. Jag var lite konfunderad över det köpta materialet i Extra KK som tidningen heter och undrade hur samarbetet mellan KFV Marknadsföring och redaktionen såg ut. Innehållet består både av redaktionellt material skapat av KK:s journalister och av advertorials skapat av det kommunala marknadsföringsföretag. KFV (Katrineholm, Flen, Vingåker) Marknadsföring.
Elisabet Bäck ringde upp precis när jag skulle gå in i Duveholmsbadet med ungarna så det blev inget uttömmande samtal. Men hon hann förklara att produkten - en gratistidning med större räckvidd än KK - varit efterfrågad av annonsörerna och att KFV Marknadsförings material granskas som allt annat material. 
Jag frågade om vem som helst kan köpa en advertorial-artikel via KFV M och Bäck svarade att hon inte vet. Det är i så fall en uppgörelse mellan KFV M och köparen. 

Jag har inga som helst invändningar mot gratistidningar eller nya affärsmodeller, men jag undrar om det är så smart att göra en tidning där det redaktionella och det köpta ser nästan likadant ut och dessutom blandas omvartannat. Det enda som skiljer sidorna åt är den där bannern i sidtoppen: Denna sida är en annons från KFV Marknadsföring. 

Dessutom saknar jag en programförklaring. Varför finns tidningen Extra? Hur görs den? Vad har den för ton och vilken typ av innehåll ska den koncentreras kring? 

Feature är det som verkar gälla av första numret att döma. Synd tycker jag, å katrineholmarnas vägnar. Här skulle behövas ännu mer nyheter, på nya sätt. 

Elisabet Bäck, chefredaktören för Katrineholms-Kuriren, ringde mig i dag. Jag hade läst KK:s nya gratistidning som hade premiär i dag och mejlat henne några frågor. Jag var lite konfunderad över det köpta materialet i Extra KK som tidningen heter och undrade hur samarbetet mellan KFV Marknadsföring och redaktionen såg ut. Innehållet består både av redaktionellt material skapat av KK:s journalister och av advertorials skapat av det kommunala marknadsföringsföretag. KFV (Katrineholm, Flen, Vingåker) Marknadsföring.
Elisabet Bäck ringde upp precis när jag skulle gå in i Duveholmsbadet med ungarna så det blev inget uttömmande samtal. Men hon hann förklara att produkten - en gratistidning med större räckvidd än KK - varit efterfrågad av annonsörerna och att KFV Marknadsförings material granskas som allt annat material. 
Jag frågade om vem som helst kan köpa en advertorial-artikel via KFV M och Bäck svarade att hon inte vet. Det är i så fall en uppgörelse mellan KFV M och köparen. 

Jag har inga som helst invändningar mot gratistidningar eller nya affärsmodeller, men jag undrar om det är så smart att göra en tidning där det redaktionella och det köpta ser nästan likadant ut och dessutom blandas omvartannat. Det enda som skiljer sidorna åt är den där bannern i sidtoppen: Denna sida är en annons från KFV Marknadsföring. 

Dessutom saknar jag en programförklaring. Varför finns tidningen Extra? Hur görs den? Vad har den för ton och vilken typ av innehåll ska den koncentreras kring? 

Feature är det som verkar gälla av första numret att döma. Vardaglig feature. 

Köpt personporträtt på annonssida. 

Redaktionellt personporträtt. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar