lördag 30 november 2013

Wisdom in Chains-snubbarnas podcast – kvinnohatarfest







Jag följer hardcore-bandet Sick of it all på Facebook. De länkade till Wisdom in Chains-medlemmarna Joes och Richies nya podcast z
The post america podcast
De intervjuar James "Stickman" Ismean som frontade muskelbandet Fury of Five som jag såg på Vänerrocken någon gång under andra halvan av 90-talet.
Intressant, tänkte jag och tryckte på "play".
Och ja, bitvis är det intressant. Stickmans berättelse om en barndom i New Jersey med en hårt missbrukande mamma och hennes knarklangande pojkvänner, regelbunden misshandel, slagsmål och fängelsevoltor är intressant att lyssna till. Intressant som i skrämmande, sorglig och klargörande.
Podcasten som helhet är en annan femma. Shit pommes frites. Om Stickman framstår som ett sådant där as man ändå kan tycka om så borde Richie i Wisdom in Chains för evigt ha snackat till sig rött kort i Hardcore-Sverige. Jesus Crust vilken misogyn idiot det verkar vara. Ungefär 20-25 minuter in i podden drar han mer eller mindre taget ur luften en drapa om dagens kvinnor. De är dåliga. Om kvinnor förr i tiden kunde "clean and cook" så kan de i dag bara "eat and make a mess". Och i princip alla andra länder Richie känner till hade det varit okej att "slänga syra i ansiktet" på en kvinna som inte serverar sin man mat.

Det är vidrigt att lyssna på. Jag är visserligen inte lika duktig på att avgöra nyanser i det engelska språket som i det svenska, men jag har ytterst svårt att tänka mig att det sägs ironiskt.

Lyssna och döm själva. Min slutsats är att Richie är ett kvinnohatande arsel.

Hela programmet är för övrigt en omedveten adrenalinstinn parodi på temat "hardcore as it used to be" och det är svårt att gilla det.

@a_jennische

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar