tisdag 27 augusti 2013

För övrigt hade jag trevligt samtal med äldre man i väntrummet till urologen i dag

Jag satt där och väntade på min tur. Jag var tidig så jag hade tid att bläddra igenom dagens Metro som låg där. En artikel handlade om hipsters på kurs, en annan om Tellus Tower och en annan om något annat.
Mittemot mig sitter en man i dryga 70-årsåldern (tror jag) och läser ett annat exemplar av samma tidning.
Han frågar plötsligt:
- Eftersom jag ser att du läser tidningen, vad är en hipster?

Jag blir lika överraskad som glad. Dels för att vi sitter i väntrummet till urologen, för att han är "så gammal" och för att liksom hallå hur vanligt är det vi börjar chitchatta så där med främmande människor hur som helst. (Jag är för).
Jag svarar att hipster är någon som är modern, som har koll på mode och trender och som gärna vill sätta dem. Jag rabblar skägg, cyklar och surdegar och säger att det syftar på ordet "hip" på engelska.
- Aha, ja det är så många ord man inte känner igen. Varje dag är det något nytt, säger gubben.

Sedan pratar vi vidare om lite av varje. Jag säger att han har en väldigt moden form på brillorna och undrar om han någonsin haft helskägg.
- Bara i lumpen. Jag var officer och där var det godkänt. Men nu kan jag inte ha skägg. Håret blir hårdare med åren och på halsen blir det som borst, stenhårt, säger han.

Jag säger att det kanske är förklaringen till att man aldrig ser män i hans ålder i skägg.
- Ja så kan det vara. Håret i näsborrarna och i öronen däremot... Och så får man ju problem med prostatan. Men det är bara att ta, säger han.

Det vetefan om jag kommer att hålla med om men jag gillar inställningen. Och gubben. Jag säger hej då när jag går och tackar för trevlig pratstund.
- Ja tack detsamma. Ha det så bra, säger gubben.

Tänk vad fint ändå. Gubben och jag alltså.

@a_jennische

- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar