söndag 25 augusti 2013

Watain i Uppsala 24/8 – sammanfattning i punktform



* Förfest i Stadsparken med stort gäng 35-åringar från Uppsala.
* Jag träffar Watain-gitarristens brorsa. Han berättar att han nyss varit hemma hos sina föräldrar och att de frågat honom om han vet vad det är sångaren Erik Danielsson pratar om i alla intervjuer. "Nej", hade han svarat.
* Uppsalafolket berättar att Watains scenriggande tagit en vecka. Några likdelar är det tydligen inte tal om. Däremot spridda former av ben. Enligt uppgift har arrangören bokat lokalen för att kunna städa i en vecka efteråt.
* Alla påpekar att Erik Danielsson är en fena på att säga rätt saker i intervjuer och att Watains förmåga att behålla mystiken kring bandet är beundransvärd.
* Träffar Oscar, en mustaschprydd herre som ska spela "ondskefullt piano" mellan alla band, eftersom Watain inte velat ha någon rock-dj.
* Går in på stället. En gammal hangarlik bollhall.
* Missar första förbandet Degial men ser In Solitude. Heavy metal! Alla kvällens är för från Uppsala, publiken internationell.
* Träffar Magnus, en snubbe som sprang Run in Blood förra helgen.
* Träffar Erik, min granne tillika Nifelheims senaste turnétrummis.
* Är hungrig. Köper en vegetarisk wrap i baren.
* Watain går på. Två stora svarta uppochnervända kors hänger i taket. Två treuddar i metall står och brinner på varsin sida om trumsetet och ett antal mindre extraeldar brinner här och var. Ett tiotal djurbensinstallationer ramar in scenen. De ser ut som plast men alla enas om att de är riktiga.

* Erik Danielsson kör in handen i en fackla och håller den kvar.
* Jag tränger mig nästan ända fram. Där är varmt som satan.
* Längre bak i lokalen klagar folk på låg volym.
* Repertoaren är hård. Jag hoppas att de ska våga spela They rode on men ingen av "sånglåtarna" från nya plattan är med.

* Folk säger att de sett Fredrik Strage och att det är mycket annan media på plats.
* Stämningen i publiken är ytterst trevlig. Ingen dansar. Många sträcker upp armarna i luften och gör hårdrockstecken.
* Framför mig står en hårdrockskille och textar sin flickvän: "Jag trodde att just fick blod på mig men det var bara öl".
* Gitarristen Set Teitan ser ut som Lord Sith i Star Wars.
* Trummisen dricker vatten och häller blod över sitt ansikte ur en flaska.
* Erik Danielsson tackar förbanden och avslutar med att buga sig inför publiken och lyfta en skalle med horn ovanför sitt huvud och säga "Hell Satan!"
* Jag bockar inför min kusin Rikard som fixade biljett och fest och bjöd på husrum. Hell!

* Efteråt hör jag flera personer som lite besviket undrar var allt blod och alla döda djur var någonstans.
@a_jennische
- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar