torsdag 29 augusti 2013

Bosse Ringholm - en jävel på att tala utantill

När jag på grund av jobbet satt och gick igenom gamla protokoll från kommunfullmäktige i går ramlade jag på det här. Bosse Ringholms revisorsdragning från i våras. Den före detta S-ministern är ordförande för revisorsgrupp 3 och han körde hela redovisningen utan papper. Jag var där så jag kan intyga att så var fallet.
Helt sjukt att köra det här utantill:

"Ordförande, ledamöter och åhörare! Revisor-grupp 3, som jag har ansvaret för som ordförande, har i uppdrag att granska de 14 stadsdelsnämnderna och 4 facknämnder – arbetsmarknadsnämnden, äldrenämnden, socialnämnden och överförmyndarnämnden. Vi har på samma sätt som de två övriga grupperna naturligtvis tagit del av allt material, verksamhetsredovisningar, tertialrap-porter och annat som har funnits i nämndernas verksamheter. Vi har också haft ett stort antal fördjupningsrapporter under året som har gjorts av revisionen och som har gjort att vi har granskat särskilda områden. Det har gällt exempelvis hanteringen av LSS-avgifter och en del andra ting som vi har producerat särskilda rapporter om.
Man kan säga att i sin helhet – jag understryker att det är i sin helhet – för alla dessa nämnder, har vi gjort bedömningen att de har eftersträvat och i huvudsak nått de mål som har ställts upp även på den ekonomiska sidan. Men det finns några undantag som jag strax ska återkomma till.
När vi har granskat nämnderna har vi också haft i åtanke att många av målen är av sådan karaktär att det inte alltid konkret går att fastställa exakt var måluppfyllelsen finns någonstans. Det är en dialog som hela tiden måste föras mellan olika förvalt-ningar, inte minst mellan kommunstyrelsen och de olika nämnderna och förvaltning-arna.
De två nämnder som vi framför allt har tvingats ägna mycket uppmärksamhet är stadsdelsnämnden i Hässelby-Vällingby och överförmyndarnämnden. Jag vill särskilt uppehålla mig en stund vid dessa två. Från revisorernas sida har vi först och främst haft en löpande dialog med dessa två nämnder. Vi har träffat dem vid olika tillfällen, och vi har slutligen gett dem en chans att både muntligen och skriftligen framföra sina uppfattningar om de kritiska synpunkter som vi har haft på de två nämndernas verksamhet. Jag kan konstatera att vi inte har några delade meningar mellan nämnderna och revisionen om den kritik som vi riktar mot de två nämnderna.
Som ni har sett har vi kommit till slutsatsen att vi, vilket är ovanligt, har riktat anmärkningar mot både Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd och överförmyndar-nämnden. I vår dialog har båda nämnderna visat förståelse och insett att det finns fog för den typ av anmärkning som vi har utfört.
Jag börjar med Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd. Detta har sin grund i att vi redan i revisionen förra året konstaterade att de hade ett underskott på i storleksordningen cirka 50 miljoner kronor. Detta underskott är 54 miljoner kronor för 2012. De har under året, som alla andra nämnder, löpande fått sina tertialrapporter som har skickats vidare till kommunstyrelsen. Vi har inte sett och fått någon beläggning för att man i samband med tertialrapporten har gett uppdrag till sin förvaltning om att vidta särskilda åtgärder för att kunna åstadkomma balans i verksamheten. Vi har inte heller noterat att det har funnits någon kommunikation från nämnden till kommunsty¬relsen om dessa problem, åt andra hållet. Det har under året varit så att vi har tyckt att den styrning, ledning, kontroll och uppföljning som är normal för denna verksamhet helt enkelt inte har fungerat tillfredsställande. Den har renderat i detta relativt stora underskott på 54 miljoner kronor.
Det finns också verksamhetsmässiga underskott och mål som inte heller har uppfyllts. Det är kanske en kombination av den bristande ekonomiska styrningen och den bristande verksamhetsuppföljningen. Detta gäller Hässelby-Vällingby.
Överförmyndarnämnden har en historia som går ännu längre tillbaka i tiden med framför allt ekonomiska problem. Vi konstaterade också förra året att nämnden hade svårigheter att nå de ekonomiska målen. Detta är en nämnd som har en relativt liten omsättning och omfattning på sin ekonomi, men procentuellt sätt har den ändå ett underskott som är nära 8 procent. Det skulle naturligtvis översatt till en stor facknämnd eller en stor stadsdelsnämnd vara ganska ansenliga belopp om man har 8 procent av sin budget i underskott. Dessutom har vi konstaterat att det inte bara är budgetunderskott för överförmyndarnämnden utan att det också handlar om en del kvalitetsbrister. Det är långa handläggningstider, och man har inte heller kunnat kvalitetssäkra de gode männen på ett tillfredsställande sätt.
I den dialog som vi har haft med överförmyndarnämnden har de på ett tidigt stadium noterat och markerat för oss att de ansett att de har haft svårigheter att uppnå de budgetmål som har uppställts. Detta har också framgått av tertialrapporterna. Man har vid något tillfälle även haft en diskussion i nämnden om att eventuellt göra en framställning till kommunstyrelsen, men det har inte renderat i någon sådan framställning. Det resultat som finns gör att vi tvingas rikta en anmärkning mot överförmyndarnämnden.
Detta är de två nämnder som vi riktar anmärkningar mot. Det finns en tredje nämnd som vi också ska uppehålla oss en stund vid. Där har vi inte dragit samma slutsats. Det är Skärholmens stadsdelsnämnd, som har ett underskott på 20 miljoner kronor. Det är ett relativt stort belopp. Förklaringen till detta underskott på 20 miljoner kronor är framför allt att man i samband med projektering av nya förskolor helt enkelt har gjort överdrag i sin budget. Vi har också erfarit att nämnden inte bara har insett detta utan också vidtagit åtgärder, vilket gör att man förhoppningsvis får se detta som en engångsföreteelse och något som inte kommer att upprepas vid 2013 års bokslut och budgetuppföljning.
Med denna förhoppning om att nämnden nu vet vad som gäller och att detta inte upprepas har vi dragit slutsatsen att vi inte riktar någon anmärkning mot den på det sätt som vi gör mot de två övriga nämnderna.
För att summera är det som jag sade från början i sin helhet så att när det gäller de 14 stadsdelsnämnderna och de 4 facknämnderna har vi dragit slutsatsen att de har uppfyllt de verksamhetsmål och de ekonomiska krav som har ställts på dem med de undantag som jag har nämnt här. Därför är revisorernas slutsats att vi föreslår att de får ansvarsfrihet för det gångna året 2012."

Det är att hålla tal!

@a_jennische

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar