måndag 15 juli 2013

#torplife dag tjugonio – kettlebells och lokalt entreprenörskap




Himlen över åkrarna har varit mäktigt molnig i dag.

Jag är trött i kroppen efter gårdagens sena löparrunda men bestämmer mig ändå för att vara med på den lilla ortens gruppträning. Den är ett nytt inslag här. Den har införts av Daniel, en av mina absolut bästa kompisar på den tiden jag var barn här. Han är hälsocoach och personlig tränare och har helt fattat grejen med att tänka lokalt. Med sin vänliga och föredömliga "no machismo"-inställning har han fått både unga män och äldre kvinnor att plötsligt börja träna, så till den grad att de nu simmar Vansbro och cyklar Vättern runt.
Jag applåderar. Allt som händer här är plus. Allt som får folk att lämna altanen och göra något vettigt tillsammans i byn (340 invånare) är plus.
Under själva träningspasset applåderar jag endast symboliskt. Mina lemmar är alldeles för trötta för något annat. Cirkelträning med kettlebells. För mig är det premiär. Det är lika jobbigt som det är kul. Eller nej, det är mycket jobbigare än det är kul men jag gillar det ändå. Efter bara ett par stationer med 30 sekunders repetitioner med tio sekunders paus mellan inser jag återigen att det är något helt annat att springa en och en halv mil än vad det är att styrketräna. Jag borde göra det här oftare tänker jag efteråt.
Jag tänker också hur satans jävla
jobbigt det måste vara att vara på något av NFL-lagens "training camps" som börjar i slutet av juli.
Cikelträning iklädd full skyddsutrustning, varje dag i flera veckor. Tjesus asså.


@a_jennische


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar