torsdag 4 juli 2013

#torplife dag arton – milkshake på smultron och sabbade svampställen

Den gamla skogsvägen bort mot föräldrahemmet är sig inte lik. Den är numera omgiven av hyggen. Till skillnad från förr kryllar här också av smultron. Jag tar med mig tvillingarna. Vi tar varsin burk. Jag en stor och de varsin liten. Sonen tar på sig de finaste balettskorna och dottern hoppar i stövlar.



Vi behöver bara gå i ett par minuter så sitter vi i ett rött skimmer. Jag har aldrig sett så mycket smultron på ett och samma ställe förut. Det här är ett smultronställen. Ett smultronställe i ordets rätta bemärkelse.
Vi stannar en lång stund. Ungarna leker att de är smultronfolket och byter till ett för mig okänt språk då och då. Jag njuter av att under tystnad få plocka smultron i min egen takt. Det är ett sådant där tillfälle när det är som bäst att vara småbarnsförälder. När barnen är alldeles intill och upptagna av något på egen hand. Det öppnar för att man själv kan få pyssla med sitt ett tag utan att behöva gå därifrån.
Jag plockar ihop en halvliter.
Plötsligt kommer Helene och storsonen fram genom skogen och vi gör sällskap hem. De har varit och plockat svamp. Men förra årets ställen har gått under i takt med att skogsmaskinerna tuktat skogen så fångsten är knapp.
Vi går hem till torpet och gör milkshakes på smultron. Det räcker till en redig omgång till alla. Ändå blir det bär över. Det är fantastiskt gott. Det är så gott att barnen inmundigar allt under tystnad.
Nästan under tystnad i alla fall.
Jag tänker att det är fjärde juli.
Det är ännu långt till hösten.
Jag tar lite mer smultronshake i munnen och låter smaken rulla runt runt runt.

@a_jennische

- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar