måndag 3 juni 2013

Mus dödad av mördarmöbel från IKEA

Det är något skumt med vårt torp i västra Sörmland. Ena gången kommer vi dit och möts av en död grävling på dass, andra gången ligger det en död räv i vedboden och nu i helgen fick vi en otrevlig gåva i form av en död mus i en av trådbackarna i garderoben.



Den hade fastnat i gallret den stackarn och förmodligen dött av svält. Den var så stel att den satt kvar när jag både drog ut och vände upp och ner på hyllan. Jag fick bända loss den med hjälp av en liten yxa. Jag kände ingen brännande längtan efter att ta i den med händerna nämligen.

Varför denna koncentration av döda djur? Är det något som vill säga oss något? Är det vår lukt? Är det bristen på farliga rovdjur på tomten? Förra sommaren träffade vi flera gånger på en huggorm men den kan inte ha vaknat ordentligt än för då skulle den lille gnagaren ha fått smaka på gifttand i stället för mördarmöbel från IKEA.

Hur som helst. Jag är numera beredd på allt. Det ultimata vore att vara få vara med om det som min sambos farbror Kurt berättade om en gång. Att folk på landet under riktigt svåra vintrar kunde mötas av älgar på farstutrappen som lagt sig där för att dö.

- De vill vara nära människor, som farbror Kurt sa.

Hemska tanke.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar