måndag 4 april 2016

Jobbar mobilt #blogg100

Ute på fältet. det vill säga Centralstationen

Det här var tänkt att bli ett långt och välskrivet inlägg men idag har jag verkligen skäl att hålla det kort. Jag har jobbar 9-22 och skrivit om både nya pendeltåg, Bajenmarschen och Stockholms kommunfullmäktige.
Jag är med andra ord jävligt trött.

Jag har tidigare gjort några inlägg här på bloggen som handlar om hur du blir en snabbare och mer effektiv reporter och idag tänkte jag bygga ut det med lite fler tips. Men det blir bara ett.

Skriv där du är.

Om du varit på en presskonferens, åk inte tillbaka till redaktionen direkt efteråt utan sätt någonstans nära och skriva direkt. Idag till exempel var jag på Centralstationen för att kolla in Stockholms nya pendeltåg och efteråt satte jag mig på en av bänkarna i entréhallen. Det är obekvämt och lite slamrigt men det finns poänger ändå.

1 Du får ut grejen fort.

2 Eftersom du inte vill sätta på den där obekväma platsen längre än nödvändigt tvingas du nyttja dina journalistiska förmågor till max. Det viktigaste först. Skippa allt onödigt.

3 En liten varningsflagga. Det finns en risk att du blir lite för snabb. Läs igenom ordentligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar