söndag 6 mars 2016

Tackar Tidal för tiden som varit... eller? #blogg100

Skärmdump från desktop-versionen av Tidal.
Konsumentmakt. Att påverka utbudet av varor och tjänster samt påverka hur de framställs och marknadsförs genom att köpa vissa varor och avstå från att köpa andra, det är väl en hyfsad beskrivning av ordet.

Jag ska nu använda min konsumentmakt och markera att jag inte är nöjd med streamingtjänsten Tidal genom att sluta vara kund.
För tre månader sedan nappade jag på ett supererbjudande om att signa upp för tre månaders hifi-abonnemang för priset av en månad: 199 kronor. 
Illojal konsument som jag är pausade jag Spotifykontot omedelbart och hakade på Tidal. 

Flera saker har varit bättre än Spotify:

1. Ljudkvalitén. Hifi är hifi. (Dock hörs inte alltid skillnad om du sportar dåliga lurar eller bakgrundsmusik på låg volym)

2. Listorna. Jag har hittat fler nya bra grejer via Tidals egna listor jämfört med Spotifys. Eller rättare sagt, jag har blivit lockad att lyssna på Tidals egna listor och gjort det. Spotifys har jag aldrig brytt mig om. 

3. Färgen. Svart är snyggare är grönt.

4. Soul/rnb/hiphop. Om det är den musiken du älskar mest är Tidal the shit. Lätt att hitta. Välkomponerade listor och snygg marknadsföring av nyheter.

Men det finns andra saker som gör att jag ändå måste göra slut. Åtminstone för nu.

1. Buggarna. Jag har använt Tidal i min androidmobil (Xperia Z2) och det har inte varit en rolig upplevelse. Det har hakat upp sig gång på gång på gång. För att kunna spela en lista eller ett album från början till slut krävs att du aktivt lägger till den/det "sist i uppspelningskön".

2. Priset. 199 kronor per månad för hifi-kvalitén på ljudet. 99 kronor per månad för vanliga. Samma pris som Spotify med andra ord.

3. Utbudet. Jag lyssnar mest på tung musik inom genrerna metal, hardcore och hårdrock. På Tidal har jag aldrig hittat något som inte finns på Spotify. Däremot tvärtom.

4. Sök. Jag tycker appen är struligare att hitta i än Spotifys.

Alltså: Nu går jag tillbaka till Spotify ett tag. Tror jag. Jag har några dagar till på mig innan jag måste bestämma mig.

Hur resonerar ni? 
Har ni testat olika streamingtjänster för musik och varför har ni valt den ni använder nu?

Vill du lyssna på Kenrick Lamar-låten som syns på bilden? Klicka här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar