onsdag 30 mars 2016

Har köpt ringar på new age-laddad aforismbutik och blivit drabbad #blogg100

@ Turinge
Jag och Helene har köpt ringar. Butiken heter Mångfaldens hus och ligger i en tegelkåk i Turinge i östra Sörmland.
Det är en av de märkligaste butiker jag någonsin varit i. Två våningar (och typ åtta rum) fulla av nytryckta plåtskyltar med aforismer i stil med "Life is short, eat dessert first" och "God created man first, then he got a better idea" men även snuskigare saker som "My  belongs to daddy" och "Mom's hotel – always Open".
What lamps!
Utöver plåtskyltar dignade affären av kuddar med pastelliga broderier och fransar, kristaller, ljusstakar, lampetter,  buddhafigurer och maaaaaaassor av doftljus. Allt placerat på nyproducerade hyllor och skåp som tillverkats för att se vintage ut.
Kort sagt: Ett paradis för en viss typ av inredningsmänniskor.
Jag är inte en sådan inredningsmänniska men kunde inte låta bli att förundras. Att denna stora butik kan gå runt. Sjukt ju.
Vi stannade till på väg hem från vår lilla minisemester i krokarna och när vi nu stod där bland alla pryttlar blev det som det blev: Jag och Helene köpte ringar.
De är gjorda av någon slags sten och skimrar i blankt svart.
Priset? 25 kronor styck. 
Fantastiskt!

Oh la la!

###

Upplevelsen i den där butiken var så stark (jättestark) att vi knallat runt här hemma och försökt komma på egna aforismer. Det har gått sådär. På inrådan från min hustru har jag koncentrerat mig på samlevnadstemat (hon har verkligen gått igång på den här äktenskapsgrejen och det är ju underbart).

Nummer 1.

"Att leva tillsammans är duoförutsägbart".

Va va hajjar ni!? Duo, som i två + förutsägbart eller du + oförutsägbart. Mångbottnat. Starkt.


Jag tänker att den finns på en skylt som ligger bredvid den där med Hppiness is...

Nummer 2.

"Tall eller ebenholts, ett sant äktenskap känns inte igen på träslaget utan på att det växer".

Tack för idag, slut för idag. Mer blir det inte. Nu måste jag nämligen gå och kräkas lite i munnen.

PS Det allra värsta är att jag på allvar försökt komma på bra aforismer hela eftermiddagen. Jag förstår plötsligt Henrik Hill.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar