söndag 20 mars 2016

Evernote räddar förrådsstädningen, Tv med Luuk och Baphomet-Furtenbach i Det politiska spelet #blogg100

Helg är en annan typ av jobb.
Så tänkte jag när jag stod nere i förrådet och sorterade kartonger förut. Jag verkligen avskyr att sortera kartonger i förrådet.
Men jag fick en briljant idé idag när jag stod där nere och svor. Det är ju nämligen alltid likadant, jag sätter ner en massa grejer (säg skridskor), glömmer bort att de finns, köper nya – och hittar de ursprungliga!
Men nu är det slut med det. Jag gjorde nämligen ett litet index. Jag älskar appen Evernote, använder den varje gång jag antecknar något i mobilen (vilket är väldigt ofta, till exempel skriver jag nio av tio blogginlägg på mobilen, som det här) och varför inte skriva ner en innehållsförteckning för förrådet!
Jag tog några bilder på alla kartonger, liggunderlag och konstiga väskor som står där nere och punktade ner i text vad allt innehåller.
Nästa gång jag blir fundersam om det finns någon vårjacka i storlek 140 som tvillingarna kan använda behöver jag inte gå ner i källaren! Jag bara gör en sökning i Evernote!
Okej, jag skrev ju inte ner exakt allt,men lite övergripande. Vinningen kommer ändå vara enorm.
Jag fattar inte varför jag inte kommit på detta tidigare.

###

I övrigt har söndagen varit lila okristlig som alla andra.
Jag har sprungit och kört utegym, städat, fixat lunch, svurit över en satans tejprulle och skjutsat ungar i lådcykeln som en värsta värsting.

När jag och tre barn rullade Krukmakargatan fram mötte vi Viktor Barth-Kron. Jag sa hej och han sa hej och imorgon kanske vi ses på pressläktaren i Stockholms stadshus.

###

Jag har lyssnat på podcast också. Eftersom både @fredrikwass och @ftideman kommenterade min förra bloggdelning på Facebook med att säga att Tv med Luuk var en av deras favoritpoddar, är jag ju tvungen att ge den en chans till.
Idag lyssnade jag på intervjun med Johan Croneman. Den var okej. Men jag saknade flera följdfrågor.
Till exempel sa Croneman att han och DN vill vara en del av det pågående samtida samtalet och att det ska vara en röd tråd genom hans tv-kritik. I samma program sa han att han aldrig sett Paradise Hotel och att det var svårt att hitta program på kanaler som Tv3 och Kanal 5 som är värda att se och skriva något om.
Jag vet inte jag. Jag hade gärna lyssnat till en djupare förklaring av hur Croneman definierar det pågående samtidssamtalet.

Dessutom hävdar Croneman upprepade gånger att han hellre ställer frågor än slår fast hur något är. Har verkar tala sanning när han säger att han sällan läser sina egna texter i efterhand. Jag är ingen notorisk Cronemanlösare men jag har läst tillräckligt många av hans krönikor för att ifrågasätta det påståendet.

Jaja, jag är picky. Men om det nu ska handla om TV och Luuk är programledare så ligger ribban ganska högt. Jag har börjat på Hellenius-avsnittet precis. Får se hur det blir.

Vad tycker ni?

###

Jag har påbörjat det senaste avsnittet av Det politiska spelet också. Om jag var rockjournalist alternativt kulturskribent av typen Fredrik Strage skulle jag genast dyka ner i ämnet Fredrik Furtenbach, inrikespolitisk kommentator, och hans blinkningar till satanismen. Han har upprepade gånger namedroppat såväl Satanistiskt initiativ (politiskt skojparti i senaste valet) som gethuvuden och Baphomet-statyn i USA.

Nu senast konstaterar han att det är avsnitt 66 som spelas in, en speciell händelse eftersom det är nästan som 666, the number of the beast, säger Furtenbach.
Kul på alla sätt tycker jag. Värt en grävning. Go get it someone!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar