lördag 12 mars 2016

Anteckning @ Södermalm #blogg100

Det är vår i luften. Ungarna och Helene är på genrepet inför Mello så jag får några timmar själv. Jag tar cykeln. Jag passerar nyöppnade blombutiken på Rosenlundsgatan och tänker att jag ska köpa tulpaner till min fru där sedan och hamnar snart på Mariatorget. Där stannar jag vid foodtrucken Köftebilen och äter lunch. Murveca i rulle. Auberginebiff that is. Bra. Bredvid står tre damer i 50-årsåldern, förmodligen hitresta över helgen. De tycker också att det är fantastiskt. 
Åker vidare till Söderhallarna där jag inte varit på skitlänge och köper fetaost (den bästa fetan som finns i Sverige enligt säljaren) och oliver. Jag handlar i lugn och ro och känner mig helt ostressad. En ovanlig känsla. En angenäm känsla. 
Jag cyklar hem via Swedenborgsgatan. Där är folk ute och strosar och allt känns så där härligt som det gör ibland. 
Det är lätt att älska Södermalm en sådan här dag.

Samtidig. Många människor som tigger vid gathörnen, många människor som slirar fram påtända, psykiskt sjuka, fulla.

Det är lätt att bortse från dem en solig dag. Men de är också Södermalm. Och även om det är svårt att veta hur man ska hjälpa tänker jag att det minsta man ska göra är att se dem. Säga hej kanske. Titta in i deras ögon och bekräfta att de finns.

###

Läser en bra artikel av Johanna Ekström på Breakit. 
Hon har intervjuat Alexander Bard och får det att kännas nytt trots att han syns lite överallt hela tiden. Det är lätt att bli fascinerad av Bard som person och han har ofta intressanta saker att säga om många olika ämnen. Gillade mycket Värvet-intervjun med honom. 
Den här gången är det digitaliseringen som är i fokus, och dess framtid. 
Läs artikeln här 

Jag var kollega med Johanna tills helt nyligen om än inte i samma hus. Kul att läsa hennes grejer på Breakit.

###

Lästips två: Resumés artikel om KIT. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar