söndag 3 januari 2016

Läsning: Spår av Lena Sundström (om Sveriges samarbete med CIA)

Knäckande.

Jag har hunnit läsa flera böcker under julledigheten vilket jag är mycket glad för. Jag är usel på att läsa i vanliga fall. Och precis som Stellan Skarsgård säger i intervjun i dagens DN Kultur är jag dålig på att minnas det jag läst. Jag kommer ihåg det övergripande och kan ofta förnimma en känsla av det jag läst men att återberätta enskilda detaljer eller citera... not so much.

Med det sagt ska jag ge en snabbrecension av den dokumentära boken Spår av Lena Sundström som jag läste ut inatt. Om jag inte gör det nu kommer jag glömma bort för mycket. 
Jag förstår inte att den här boken inte fått större uppmärksamhet. Den är svinbra! Förutom att storyn i sig är sann, och vilken story sedan, är det mycket välskrivet och ett nöje att läsa hela vägen. För den som inte vet handlar Spår om tre Kalla Fakta-journalisters avslöjande av Sveriges utlämnande av två egyptier som skedde med hjälp av den amerikanska säkerhetstjänsten och som resulterade i att de båda männen skickades raka vägen till tortyrfängelse i Egypten utan rättegång. 

Dåvarande utrikesministern Anna Lindh hann bli mördad innan hela historien kom fram i fullt dagsljus vilket såklart har bidragit till att konsekvenserna inte blivit större. Dessutom slog tsunamikatastrofen till när statsråd och ministrar började få svårt att ljuga längre.

Alltså: Läs!

Kulturpinne nummer 2: River på Netflix. Believe the hype.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar