lördag 26 september 2015

Jag är i Göteborg och det är en stor grej

I somras fick jag ett infall efter att ha noterat att det är tio år sedan jag gick ut journalisthögskolan: ordna en återträff. 
Jag skickade iväg några trevare till de personer från klassen jag har koll på via Facebook och plötsligt var allt bokat och klart! Det är ju så det aldrig blir. Det brukar stranda efter en kort period med orimlig pepp, men nu är det alltså på riktigt. 
Vi ska träffas på Järntorget för en enkel middag och sedan får vi se vad som händer. 
Antingen blir det kanon eller så blir det inte riktigt lika kanon. Oavsett är resan till Göteborg resan en hit. 
Det är så sjukt längesedan jag var här och det är lyx att vara helt själv utan barn ett dygn. 
Jag passade på att springa en långrunda genom hela stan för att kolla in alla gamla ställen. Jag hann inte med alla men Landala torg, Gamla Masthugget, JMG, Linné, Slottsskogen och delar av city hann jag med på 16 kilometer. 
Vissa delar av stan har verkligen förändrats, andra är fullkomligt orörda. Gamla Masthugget till exempel. Vilka underbara kvarter det är. NEJ TACK TILL KÄRNKRAFT-märket satt fortfarande kvar i ett hörnfönster på Flaggatan. 
Delar av Gårda- och Svingelkvarteren däremot ser ut som Liljeholmskajen numera.

I övrigt är centrala Göteborg väldigt olikt Stockholm.

När jag ändå var här passade jag på att titta in en snabbis på bokmässan också. En timme var jag där. Det räckte. 
Jag han se några kulturpersonligheter, jag köpte ett par böcker från Natur & Kultur och en Free Dawit-pin och sedan drog jag.

Next stop reunionfest på Järntorget. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar