Kollektivtrafik är ett intressant ämne. Igår hade jag chansen att i tjänsten titta in på Forum för tunnelbana som Socialdemokraterna ordnade för nionde året i rad.
Där lyssnade jag på dansken Henrik Plougmann Olsen, vd på det kommunala bolaget Metroselskabet i Köpenhamn.
En stilig man i skägg som talade med stor kärlek till kollektivtrafiken.
–Det enda stora misstaget du kan göra när det gäller kollektivtrafik är att sluta bygga ut den, sa han.
Han berättade om det Köpenhamns lyckade ringled och det som nu ska bli en utbyggnad i nordostlig samt sidvästlig riktning från stadskärnan.
Planeringen innebär att 85 procent av alla som bor i Köpenhamn har en tunnelbanestation inom en radie av 600 meter.
Han berättade också om de stora förhoppningar han har för utbyggnaden till stadsdelen Sydhavn, där arbetslösheten är 50 procent högre än i övriga staden och där den förväntade livslängden är mycket kortare.
– Jag vet att det är en stadsdel med sociala utmaningar för jag växte själv upp där, sa Henrik Plougmann Olsen och fortsatte:
– Att bygga tunnelbana dit gör att de som bor där blir en del av övriga staden på ett nytt sätt.
Han såg utbyggnaden lika mycket som en satsning på social hållbarhet som på strategisk infrastruktur lät det som.
Som på andra ställen innebär utbyggnaden att bostadspriserna stiger.
– I Köpenhamn säljs bostäder längs den tunnelbanelinje som kommer att vara på plats först om 4-5 år med beskrivningar om att läget är nära tunnelbanan, sa Henrik Plougmann Olsen.
En annan sak fastnade jag också för. Och om jag haft tid att stanna hade jag bett honom utveckla det.
Han sa nämligen att bygget av tunnelbanan i Köpenhamn görs helt utan statliga bidrag.
Lite annorlunda än hur det ser ut Stockholm där utbyggnad var uteslutet tills det kom löften om just statliga pengar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar