fredag 24 oktober 2014

Jag läser Fokus klockan 05.07

Det var längesedan jag satt uppe i soffan mitt i natten för att vaka över ett barn som inte mår bra. Men nu är jag här. Natten börjar närma sig morgon men kroppen skriker efter mer sömn. Jag gör vad jag kan för att hålla mig vaken. Min son har feber och behöver småprata lite då och då, i väntan på att temperaturen går ner. Jag tar med mig Fokus från hallgolvet när jag följer honom till toaletten. Johan Anderberg har skrivit om ubåtsjakten. Artikeln handlar om hur Sverige gjort anspråk på att vara ett skydd för de baltiska staterna men nu blivit fångade med brallorna nere.
- Det är mycket snack och lite verkstad, som en öststatsexpert säger i artikeln.
Jag träffade Johan Anderberg häromveckan, i samband med att den nya rödgrönrosa majoriteten presenterade sin politiska plattform. Vi jobbade samtidigt på DN ett tag för sisådär åtta år sedan. Han ger ett mycket trevligt intryck. Och artikeln om ubåtar var bra.
Jag läser vidare, sonen har somnat nu men jag vill inte lämna honom ensam i soffan. Jag läser om EU-presidenten Juncker, om nya EU-kommissionen och Europas kris. Och om mannen som lite i skymundan ska styra upp allt: Frans Timmermans, en holländsk socialdemokrat som gått från federalist till kritiker och nu verkar vara någonstans mittemellan.
En spännande artikel, trots att den handlar om det ultimata exemplet på byråkrati.
Claes Lönegård har skrivit. Honom har jag aldrig träffat.
Fokus är för övrigt en tidning som ofta gör mig imponerad. Jag blir imponerad av reportrarnas kunskap, deras  researcharbete OCH deras stilistiska förmåga. Inte illa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar