lördag 29 juni 2013

#torplife dag tretton – en diskbänk och en fåll eller fuck off Crytunes


Jag hittar ett par gamla workwear-brallor som det heter på ladan. De är khakifärgade och lite för vida i midjan och för korta i benen. Jag tar med dem ändå. Klipper av benen och fållar dem för hand. Jag blir glad av handarbetet. Barnen pysslar med annat. Svärmor hade med sig klippdockor häromdagen och det är en succé. I alla fall om man frågar sonen. Han byter kläder och byter kläder på dockan och kommer på att man kan fästa pappersklänningarna med gem och en gammal gardinklämma, då slipper man tejpa och förstöra allt. 
Jag fortsätter som värsta Ernst. Lagar vegetarisk lasagne med kryddost i bechamelen och snickrar ihop en diskbänk av en... tada, gammal diskbänk och några brädor jag hittar i gamla svinstian. 
Det är roligt att såga och mäta och spika. Det ger en helt annan känsla av att vara kreativ jämfört med att tänka ut nyhetsvinklar.

Eller att fippla med datorn.

Jag sågar till en planka som suttit på en vävstol och tänker på hur länge jag satt i går kväll framför allehanda dataprogram för att försöka få min och mina systrars podcast publicerad i Crytunes. Det kändes inte kreativt, det kändes sinnesrubbande. Helvete vilket jävla krångel utan att nå goda resultat! Jag vill slänga datorn och hoppa på den, bara jag tänker på det. 

Jag spikar fast sista tvärslån istället. Jag lägger på den gamla rostfria diskbanken och ja, det ser bra ut. Inte perfekt när det gäller estetiken kanske men rak och redig. 
Jag känner stor glädje. Det är do it yourself och återvinning ut i fingerspetsarna. 

Vad ska jag göra imorgon? Måla den kanske. 


------ För övrigt:

Båda avsnitten av Syskonpodden kan du lyssna på här i väntan på Crytunes.

@a_jennische

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar