onsdag 27 mars 2013

Intervju med System Annihilated




System Annihilated fotograferade av HenkeOlofsson.se

Det är svårt att tro att melemmarna i Umeå-bandet System Annihilated bara är runt 18 år gamla. Debutplattan Furor låter som den är gjord av metall som är betydligt äldre än så.
Det är hårt, tajt och ilsket uppläxande.
Efter att ha lyssnat på skivan i flera dagar ville veta lite mer.

Jag fick snabbt svar på mina frågor.

Håll till godo, här är en pinfärsk intervju med gitarristen Kalle Kjellberg.

"Argt och energiskt, det är så vi jobbar"

Hej Kalle. Jag har gett upp att ha koll på alla subgenrer inom metal. Vad kallar ni själva er musik för?
– Alltså vi tappar fan också kollen på alla dessa nya genrer och subgenrer som poppar upp, men vi blandar nog progressiv mattemetal med stundtals arga hardcoreriff och skrik samt lite snabba dubbelkaggar. Så vi bildar väl någon slags progressiv historia där man kan hitta lite smådelar av alla dessa nya subgenrer. Så vi har egentligen inget specifikt namn för vår musik än så länge.

När jag läste om er skiva i Close-Up nyligen stötte jag för första gången på beteckningen djent. Är den relevant för er? I så fall, vad betyder den enligt er?
– Alltså djent. Ja, det är väl på något sätt relevant eftersom vi också inspireras av "djentband", det vill säga typ Veil of Maya, Periphery och liknande. Dock är djent inget ord som bemärker oss särskilt exakt, tycker jag i alla fall! Men jag förstår om folk kan hitta vissa likheter. Ordet "djent" kommer väl egentligen från typ en intervju med Fredrik Thordendal från Meshuggah när han beskrev sitt gitarrljud eller något tror jag. Men nu har det ju verkligen exploderat och det finns ju en miljon nya "djentband" så nuförtiden kan man nog klassa det som en subgenre. Frågan är ju bara hur länge det varar, känns lite som en modefluga som kanske bara passerar förbi på några år. Men man vet aldrig.

Berör texterna särskilda ämnen och skrivs med omsorg eller prioriterar ni texter som enbart låter tufft?
– Texterna skrivs med omsorg och kärlek trots att det mest är cyniska arga texter som har funnit sin plats på Furor. Men självklart är metal/hardcore/döds/thrash och all arg musik ett sätt att ventilera sina tankar om saker som berör och upprör. Men man ska icke förakta det som låter tufft, att försöka kombinera dessa två typer av text är tricket för allt textförfattande enligt mig. Dock är jag ej helt säker på att jag lyckas hela tiden men man gör väl så gott man kan!

Jag gillar verkligen att ni skiter i allt vad skönsång och ömhet heter och bara satsar på frenesi. Lovar ni hålla den stilen?
– Det lovar vi på heder och samvete. Argt och energiskt, det är så vi jobbar!

Har ni alla rötter i metal eller kommer ni från olika musikaliska håll?
– Kanske inte rötter inom metal, men rötter inom hårdrock tror jag nog. Jag menar alla har väl dunkat AC/DC eller Kiss hemma på pojk- eller flickrummet när man var 10 bast. Men bara för att vi spelar sådan här arg skrikmusik finns det många musikaliska skillnader mellan alla i bandet. Hiphop, pop, punk, indie, elektronisk musik, allt detta kan givetvis vara en lika stor inspirationskälla som all metal vi lyssnar på.

Vilken är den största anledningen till att ni finns som band?
– Förmodligen för att vi alla gillar att spela musik, och vi började ju som sagt så sjukt tidigt med detta band. Vi har inte heller liksom bytt medlemmar eller slutat spela under alla dessa år så det har liksom blivit en del av vanliga vardagen.

Mitt lekmannaöra säger mig att ni är duktiga på era instrument. Är ni ett band som repar som fan hela tiden?
– Vi gör nog det. Fast nu på senare tid har vi blivit så lata eftersom vi tog ett litet break från att spela live på några månader för att få folk att peppa till albumsläppet. Men ja, vi repar som fan i vanliga fall. I replokalen vi hyrde på Hamnmagasinet i Umeå förut repade vi två gånger i veckan två timmar åt gången i fyra år typ varje vecka. Vi är liksom fast i den där grejen att vi repar även om vi inte har några gig eller något bokade.

Jag gillar albumtiteln Furor. Vågar man hoppas på sång på svenska framöver?
– Inte omöjligt att vi kastar in nån kort hardcoredänga på svenska på nästa platta som nån slags bonustrack. Vi har ju vår 1,5 minut långa låt "Norrland" som vi brukar lira live ibland som folk verkar gå igång på. Om jag får bestämma ska den absolut få en plats på nästa skiva!

Det var länge sedan jag fastnade på det här sättet för en ny metalplatta. Furor är mina lurar hela tiden just nu. Vad lyssnar ni själva på för tillfället?
– Jag vet att vår sångare Christoffer är mycket inne på typ The Ghost Inside och Stray From The Path och liknande band, annars är väl Meshuggah en gemensam nämnare för nästan alla i bandet. Själv är jag rätt inne på svensk pop just nu. Jag är råpeppad på Håkan Hellströms nya skiva. UÅHC-bandet Lesras nya platta går också varm. Men vi är verkligen olika när det kommer till musiksmak så man kan nog hitta allt från Hank Williams till Kanye West på våra playlists.

Vad händer framöver? Någon spelning i Stockholm inbokad?
– Den 4:e april drar vi iväg på turné med Zonaria, Inevitable End och Terrortory i Findland och Sverige vilket kommer bli sjukt kul. Inga spikade gig i Stockholm framöver än så länge tyvärr men i sommar kommer vi söderöver för att sprida Furor!

------------

Lyssna Furor på Spotify.
Följ System Annihilated på Facebook.

@a_jennische

- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar