Annie Lööf (C) skriver en sak i SvD i dag som minner om en konsumentteori som min bror brukar prata om och som jag finner mycket intressant.
Annie Lööf skriver att det fundamentala med klimat och tillväxt är "att tillväxt är ökning av värde, inte av volym, energi- och råvaruåtgång".
Det betyder att det är bättre att bygga en ekonomi på tjänster som jobbcoachning än på produkter som förädling av metall. Det betyder också att det är bättre att köpa få men väldigt dyra saker, och det är här som brorsans resonemang kommer in. En person som både är intresserad av tillväxt och vill värna om miljön bör alltså handla saker som kostar så lite som möjligt att framställa men som har ett så högt värde som möjligt. Ju högre låtsasvärde desto bättre alltså. Det ger oss, ta-da, märkesprodukter!
Tio tröjor "kostar" tio gånger så mycket tyg och frakt och tråd som en tröja och kastar in säg 10 * 200 spänn i det ekonomiska systemet. 2 000 kronor för tio tröjor alltså. Men säg att du i stället betalar 2 000 spänn för bara en tröja. Då har du sparat miljön nio tröjor men ändå varit med och matat ekonomin med lika mycket cash.
Det här är en konsumentregel som jag tror kommer att spridas och uppmärksammas i hög utsträckning framöver. Det är den ultimata ursäkten för att handla dyra märken, vars höga värde som generellt sett bestäms av helt andra saker än dyra råvaror eller bättre kvalitet.
I förlängningen är det något som också företagen själva kommer att lära sig att slå mynt av. "Våra produkter kostar inte mer att framställa än våra konkurrenters. Ändå är vi helvetes mycket dyrare. För tillväxtens, miljöns och för ditt samvetes skull" typ.
Alltså, se till att du får så lite bang for the buck som möjligt och rädda både klimatet och ekonomin.
MVH/AJ
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar