söndag 5 juni 2016

Steve Jobs, Jehovas vittnen, Västra Sörmlands bästa strand och kroppsarbete #blogg100 #torplife

 
Drar igång direkt efter frukost. Klipper hela jävla gräsmattan (gräset är en halv meter högt på sina ställen I kid you not) och går lös med trimmern där det är är omöjligt för Klippo att tugga i sig allt. 
Det är tillfredsställande att se hur tomten domesticeras, tuktas, blir civiliserad. Det symboliserar att här finns mänskligt liv. 

Jag sms:ade Mattias längre bort på vägen igår och frågade om jag fick köpa en kubik ved och redan vid 11 är han är med traktorn. En lastpall prima klubbar att elda med när det blir kvällning eller regn. Jag frågar om han vet något ställe där det går att köpa matjord på lösvikt och får givetvis en bra tips. Han erbjuder sig också att låna ut släpkärra vid tillfälle. Så himla schysst!

Vi gnetar på hela halva dagen. Jag röjer gräs och sly och Helene planterar. Ungarna hjälper till lite här och lite där eller gör helt andra saker. 
En bil stannar till och en man och en kvinna kliver ut. Jag känner inte igen någon av dem men ser att Helene går fram och hälsar så jag fortsätter med mitt. Men plötslig går Helene därifrån och då känner jag mig tvungen att kliva fram. De presenterar sig med namn och säger att de har en liten film att visa, den tar bars tre och en halv minut, om man är intresserad av trosfrågor. Då fattar jag. Jehovas vittnen. Mitt ute på landsbygden, bland grusvägar, åkrar och gamla torp åker de runt alltså. Jag tackar vänligt men bestämt nej. "Nej tack, då har ni kommit till fel ställe. Vi är inte alls intresserade".
Jag är på vippen att säga att vi är utpräglade ateister hela högen, i synnerhet barnen, men stoppar mig själv. Det vore onödigt provokativt. 
Istället är jag vänlig och tydlig och de vänder strax på klacken och åker därifrån. 
"Nu känner du i alla fall till adressen till hemsidan om du skulle ändra dig" säger kvinnan innan hon går.

### 
 
När jag återvänder till trädgårdsarbetet tänker jag på Steve Jobs. Jag har börjat läsa biografin om honom och det är på många sätt en fascinerande person som målas upp. Jobs var mycket andlig. Han var inne på zenbuddhism, asketism och LSD. Samtidigt hade han ett sinne för den nya teknologin, affärer samt kunde få andra smarta hjärnor att prestera bättre än de själva kunnat ana.
Jag finner inga likheter med Jehovas vittnen. 

###

Efter en sen lunch drar vi till sjön. Vattnet är över 20 grader varmt! Det är så skönt att jag ligger i en stund. Tar några crawltag, leker med ungarna och tänker "jävlar vilken fin stund". 
Rätt vad det är klivet sommarvännerna Bromans fram. De är också här över helgen. Visserligen på väg hem men vid sjön för ett sista dopp innan bilresan hem till Årstadal. Vi konstaterar att det blev sommar igen. För några veckor sedan kändes det som en orimlighet. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar