torsdag 23 juni 2016

Nya fotbollsmål required #torplife S06E11

 
Storbritannien röstar om att lämna EU. Det ska regna på midsommarafton. Sverige är ute ur EM. Trump är fortfarande kandidat till presidentskapet i USA. 
Jag ställer klockan och går upp och springer. Här gäller det att rusta sig. Bli starkare. Bygga upp immunförsvaret. 
Jag får en timme för mig själv. Jag springer på grusvägarna. Jag lyssnar på Jenny Nordbergs "De förklädda flickorna i Kabul". Ett utomordentligt reportage om Afghanistan och hur patriarkatet tvingar familjer att klä ut flickor till pojkar. 
Det är initierat, lärorikt och på många sätt deprimerande. Det är så lång väg att gå. Kultur, traditioner och fattigdom är inget som botas med en quick fix. Men säg den sjuka som botas med en quick fix. 

###
 
Jag hugger några björkruskor, jag hämtar vatten, jag tar med mig storsonen och dottern ut i skogen för att leta material till nya fotbollsmål. Tidigare skogsröjningar har lämnat många fina grejer på marken. Vi hittar det vi behöver. Fyra stolpar och två ribbor. Men barnens tålamod sviker när allt ligger på tomten så längre än så kommer vi inte idag. 

###

Mathias på granngården lånar ut en grej man sätter i vägguttaget för att skrämma bort möss. Får se om det hjälper. I morse mötte jag en liten gynnare i köksdörren. Den vände snabbt men när gränsen väl är passerad brukar det gå fort innan de sitter vid köksbordet och gottar sig. 

 

 Vi hinner med ett bad också. Men sedan är det nog för idag. 
Säger man. 
Sedan blir det mer att stå i. 
Det ska ju vara fest imorgon och det ska finnas fina grejer att äta. 
Jag blandade två olika sorters fett i bunke, hällde i socker och ägg och lite frukt och sedan in i ugnen. Tror det blir bra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar