fredag 23 oktober 2015

Intressant om amerikanska Evanstone och stadsplanering utan bilar

"Constructing parking is not only bad for developers and urban planners, but it raises rents and prices for residents as well."

Ni vet hur det är, det blinkar förbi en massa länkar till potentiellt intressanta artiklar i utländsk media som du inte orkar eller hinner läsa för stunden. Men då och då klickar du av någon anledning på någon av de där länkarna – och blir fångad av en bra story.
Så var det för mig idag när jag fastnade i den här extremt långa artikeln om en av Chicagos förorter.
Det var rubriken The Suburb That Tried To Kill the Car och avsändaren The Politico som fick mig att klicka.
Artikeln handlar om hur stadsdelen Evanstone genom modern stadsplanering som utgår från att bygga i kollektivtrafiknära lägen kunde skapa en mer livaktig och välmående plats.
Artikeln berör också den universellt urbana konflikten som följer i gentrifieringens spår. Den som uppstår då en tidigare grupp invånare med lägre hyror och inkomster trängs undan av rikare nyinflyttare när ett lågstatusområde område blir hippt.
Jag känner inte till reportern T.R Goldman sedan tidigare men läser gärna mer framöver. Det var ett mycket välskrivet reportage. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar