lördag 15 augusti 2015

Om att inte vara ensam om att ha upptäckt något nytt och bra (eller storyn om Bon Jovi)

När jag var elva år hade vi två brorsor från Farsta hos oss ute på landet under ett par sommarveckor. Det var ett årligen återkommande arrangemang som skulle storstadsbrorsorna lite "äkta" sommarlov och vår familj (två brorsor och två systrar) lite nya vänner och kontakt med världen utanför.
Det var lärorikt för oss alla. Och kul. Jag kom i kontakt med helt nya grejer. Hiphop, graffiti, porrtidningar och snatteri till exempel. (Den ena brorsan var lite äldre).
Livsavgörande.

Det förmodligen viktigaste och mest avgörande för mitt framtida liv var upptäckten av BON JOVI.
That's the shit. Ena brorsan hade med sig Slippery When Wet (eller köpte den när han var hos oss, och goddamnit vad vi lyssnade på den).

Vi spelade luftrummor, luftgitarr, luftbas och mimade. Systrarna var för små. Det här var Brorsaland. Vi dividerade om det där burkiga ljudet i början på Livin on a prayer var bas eller gitarr (morsan sa keyboard) och bara älskade Bon Jovi. 

När repertoaren utökades till Twisted Sister och vi satt och granskade den otroligt coola baksidan till "Come out and play" kändes kopplingen mellan heavy metal och graffiti än mer självklar.
Jag upptäckte helt enkelt något eget under de där somrarna. Ett eget musikintresse. Ett eget band att älska.
Marc Maron på dagens Perfect guide.
I min enfald trodde jag att mina nära kontakter med det exotiska Farsta gett mig nyckeln till något exklusivt. Bara jag (när brorsorna åkt hem) skulle kunna förmedla kunskapen om Bon Jovi och hårdrocken vidare!
Istället: Plötsligt är Bon Jovi på omslaget till ALLA (jag minns det så) tidningar och magasin som stod i hyllan på Ica Julita.

Jag var förundrad. Hur kunde hela världen känna till detta fantastiska samtidigt!?

Lite så känner jag idag när jag tar upp SvD Perfect guide från hallgolvet och får se att Marc Maron är intervjuad.

Hur kan andra än jag här i vårt lilla land i Sverige ha koll på en av världens största podcast-män som nyligen intervjuade presidenten Barack Obama!? 

Twisted Sister gillar graffiti.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar